Mijn High School jaar in Mexico.

Ruta Maya!

Halloo iedereen in Nederland!

Hier weer een update vanuit Mexico.

Mijn eerste week school is weer goed verlopen. Het was leuk om iedereen weer te zien. Ik moest wel opnieuw vertellen aan de nieuwe leraren wie ik was enz. Ook sta ik nooit op de klassenlijst, dus moet ik altijd aangeven dat ik er ook ben. Maar dat gaat nu wel goed.

Woensdag 15 februari was het dan zover. De dag waar ik al een halfjaar op gewacht had; de start van de Ruta Maya. Eindelijk zou ik de meest toeristische plekken van Mexico gaan bezoeken.

Om 07:00 uur hadden we afgesproken in de bus terminal van Queretaro. Daar zouden we om 08:00 uur de bus pakken naar Mexico-Stad.
AFS had gezegd dat we zouden afspreken op de luchthaven in Terminal 2. Daar aangekomen bleek het tóch terminal 1 te zijn. Lekker geregeld weer, AFS. Toen weer een shuttle moeten betalen naar Terminal 1, en daar moesten we nog de begeleiders zien te vinden. Dit duurde even, maar uiteindelijk hadden we ze gevonden. Ik werd vrijwel meteen begroet door de studenten uit België waar ik ook al goed mee kon opschieten op het aankomst kamp. Vanaf dat moment kon ik dus ineens weer Nederlands praten. Ik kan je zeggen; ik herkende mijn eigen stem niet. Ik schrijf natuurlijk wel Nederlands op Whatsapp en praat Nederlands op Skype, maar toch. Dat zijn maar een paar momenten. Ik vond het als ik eerlijk ben de eerste dag ook helemaal niet leuk om Nederlands te praten. Ik voelde me ongemakkelijk. Ook antwoordde ik soms op het Nederlands in het Spaans. Dit was echt een super rare ervaring! Na een dag ging het goed, en vond ik het weer normaal om Nederlands te praten.

In Mexico-Stad hebben we een stadstour gedaan. Ik had alles al gezien, maar het blijft een hele indrukwekkende stad. Ik blijf me verbazen dat er in één stad 20 miljoen mensen kunnen wonen.

De eerste dag kregen we van AFS een heel blad met regels en het dreigement dat als we er ons niet aan zouden houden we direct terug naar ons Comité gestuurd zouden kunnen worden. De belangrijkste; de kamerindeling mag niet veranderd worden en geen alcohol.
Ik kan je vertellen dat beide regels verbroken zijn (met toestemming van vrijwilligers), dus ja. Daar ga je dan met je regels. (Waar ik me trouwens ook wel een beetje aan blijf irriteren is dat er geen verschil wordt gemaakt tussen minderjarigen en meerderjarigen. We volgen inderdaad allemaal hetzelfde programma, maar meerderjarigen hebben nou eenmaal wettelijk meer rechten (en plichten).)

De volgende dag moesten we al om 07:00 helemaal klaar staan om naar de luchthaven te gaan. Daar zouden we het vliegtuig pakken naar Campeche.

In Campeche hebben we een stadstour gedaan en een paar musea bezocht. Dit was ook het eerste moment dat ik de Mexicaanse zee zag. Deze was nog niet helderblauw, maar toch gaaf om te zien.
Het hotel in Campeche was het mooiste hotel van allemaal. We zaten in een Holiday Inn met uitzicht op de zee. Ook had mijn kamer (die ik met 3 superleuke meiden uit België deelde) als een van de enige een balkon met zeezicht.
's Avonds zijn we met een groepje (en een vrijwilliger) nog een stadswandeling gaan maken.

De volgende ochtend zijn we vertrokken naar Mérida als eindbestemming, maar met tussenstops bij de piramides van Uxmal en de grotten van Loltún.
Uxmal was mijn eerste Maya tempel, dus dat was meteen heel gaaf. We kregen daar een rondleiding en mochten ook een tempel beklimmen. Dit was heel stijl, maar het uitzicht was heel erg mooi.
De grotten waren ook leuk om te zien, maar niet heel erg speciaal.

Het hotel in Mérida was niet heel erg geweldig, dus dat was jammer omdat we er 3 nachten zouden verblijven.

De volgende dag gingen we naar de Cenote Cuzamá. Een cenote is een plaats onder de grond waar je kan zwemmen in helderblauw water. Er konden geen auto's/bussen bij de Cenote komen, dus werden we in een soort houten karretjes, voortgetrokken door paarden, over een spoorrails naar de Cenote gebracht. Dit was een hele leuke ervaring. Het was super primitief, en je moest ook uitkijken dat je niet uit het karretje viel.
De Cenote was heel erg mooi. Het water was heel blauw, de temperatuur lekker en er waren geen andere mensen aanwezig.
Verder hebben we nog bij een Hacienda geluncht en een (erg korte) stadstour door Mérida gedaan.
's Avonds ben ik nog met Hannah (Oostenrijkse) het centrum gaan verkennen en hebben we nog wat dingetjes gekocht en een ijsje gegeten.

Vandaag was het tijd om naar Celestún te gaan. Een plek waar je flamingo's in grote getale kan bekijken. We voeren met bootjes naar de plek toe en het was heel erg gaaf om al die flamingo's zo bij elkaar te zien. Het waren er super veel. Daarna zijn we nog door een mangrove gevaren.
Hierna zijn we naar het strand van Celestún gegaan, en daar ook in de zon gelegen en gezwommen. Deze zee was al wat blauwer, maar nog steeds niet écht helder blauw.

De volgende dag hebben we kort het dorpje Izamal bezocht. Dit was niet erg speciaal. Daarna zijn we doorgereden naar Chichén Itzá. Hier had ik heel erg naar uitgekeken. Je kan natuurlijk niet een jaar een Mexico verblijven zonder het zien van een van de 7 wereldwonderen. Het was dan ook heel gaaf, maar eigenlijk ook niet heel speciaal om te zien. Dit komt natuurlijk omdat je het al zo vaak op de foto voorbij hebt zien komen. Maar toch is het geweldig om te kunnen zeggen dat je er geweest bent.
Hierna zijn we opnieuw naar een Cenote gegaan (Cenote Ik kil). Maar dit was helemaal niet leuk. Het was meer een soort attractiepark. Er waren heel veel toeristen. Het was dus helemaal niet meer 'natuurlijk'.
We sliepen die nacht in het dorpje Valladolid.

Na weer vroeg te zijn opgestaan vertrokken we naar Playa del Carmen, met een tussenstop in Tulum. Ik vond Tulum het meest mooiste archeologische 'park' dat we gezien hebben. Dit kwam vooral omdat deze ruïnes direct aan de Caraïbische zee zijn gebouwd. De zee was zo mooi blauw, dat het bijna een droom leek.
Hierna zijn we naar het hotel gereden. Dit was een ander hotel dan in de reisbescheiden stond. Het originele hotel was in het centrum, maar ivm onze veiligheid (er zijn nu problemen met drugsbendes in Playa del Carmen/Cancún), zijn we net buiten het centrum geplaatst. Deze boeking was blijkbaar niet goed doorgekomen, want er waren een paar groepen (4 personen per kamer) die ipv een kamer voor 4 personen een kamer voor 2 personen hadden gekregen(waaronder mijn groep). Onze reisleider is toen met het hotel in discussie gegaan, maar die konden er niks aan veranderen. Uiteindelijk moest een groep van 16 mensen (o.a. wij dus) naar een ander hotel verplaatst worden. Dit hotel was helemaal buiten het centrum (het andere was nog op loop afstand). Het hotel was beter, maar de ligging onhandig. Ook moesten we iedere ochtend gaan ontbijten in het andere hotel, dus extra vroeg op, en we hebben op eigen kosten een avond een taxi moeten betalen, omdat onze tourbus niet tot later gehuurd was. Dat vond ik een heel groot minpunt van de reisorganisatie!!

De resterende twee dagen waren vooral zwemmen en zonnen. We zijn nog een hele dag naar het amusement/waterpark Xel-Há geweest. Dit was opzich erg leuk, maar mij iets te toeristisch. (Heel het zuiden van Mexico zit trouwens vol met Amerikanen!). De laatste dag hebben we de hele middag gerust op het strand in Cancún. De zon was alleen zo fel en hoewel ik me super goed had ingesmeerd ben ik toch verbrand. Dat was iets minder, maar doordat ook hier het water zó mooi was, maakte dat veel goed (ik heb wel de rest van de dag heel veel pijn gehad, haha).
's Middags zijn we nog naar een (heel toeristisch) marktje gegaan, en naar het Hard Rock Café om even een shirt te kopen met het bewijs dat we echt in Cancún zijn geweest.

De volgende ochtend moesten we weer heel vroeg op en zijn we vanaf de luchthaven van Cancún (met een half uur vertraging) teruggevlogen naar Mexico-Stad. Daar moesten we allemaal een enquête invullen en hebben we nog wat geluncht. Toen heb ik helaas afscheid moeten nemen van mijn Belgische vriendinnen en van de rest waarmee ik hele leuke dagen heb beleefd.

Het was een super reis!
(er waren ook wat minpuntjes; o.a. in de reisbescheiden stond dat we 2 shirts zouden ontvangen. We hebben er maar 1 ontvangen. De reis was al redelijk prijzig, maar ook moesten de lunches nog zelf betaald worden. Hiervoor werd niet gestopt bij goedkope tentjes, maar bij dure toeristen restaurants. En ook het probleem met het hotel was een minpunt.)

Vandaag ben ik weer naar school geweest, en ik hoorde dat woensdag de examens weer beginnen. Dit gaat natuurlijk helemaal niks worden, want ik heb eigenlijk helemaal geen les gehad. Gelukkig maar dat het allemaal niet meetelt, haha!

Dit was weer mijn lange blog over mijn avonturen in zuidelijk en heeeeel toeristisch Mexico.

¡Adioooos!

Maud

Reacties

Reacties

Peter en Mieke

Wat heb je weer een prachtige reis gemaakt. Geweldig dat je weer zo hebt genoten. En zowel heel luxe als eenvoudig geslapen en weer kunnen "genieten"van de Mexicaanse communicatie. Ook heb je weer geweldig mooie foto's gemaakt.
Nu kun je er weer volop tegenaan op school. Toch veel veel succes met je examens. Lieve groetjes xx

Opa Theo & Oma Mien

Hoi Maud; Wij hebben eerst je foto's weer bekeken, je begint steeds knapper te worden met die stoere zonnebril op je hoofd of als haarbandje knap hoor. Verder zien we dat je een heel lux leven hebt in Mexico. Het water bij die grot zal er echt mooi blauw uit maar wel koud denken wij. Heel leuk dat je weer eens met de Belgiese meiden Nederlands kun praten, anders moet je straks als je terug bent nog Nederlands gaan volgen, want wij willen je wel blijven verstaan. Verder merken wij dat je weer heel veel van Mexico hebt gezien, en dat je 's avonds ook nog met Hannah op pad ging op wat te kopen.
Ons Maud kan er maar geen genoeg van krijgen, geniet er nog een paar maanden van Maud want als je straks terug bent zal het er heel anders aan toe gaan. Ja dat examen zal nu niet mee vallen maar jou kennende maak je daar ook wel weer iets van. Maud het was weer een hele interessante en mooie blog, wij hebben het met plezier gelezen. Moppie de groetjes uit Tongelre Opa & Oma xxxxx

Inge

Hola Chica!
Wat een fantastische vakantie heb jij gehad in Yucatan. Ik vond het ook heel leuk om de foto's te zien. Ik herkende heel erg veel van onze reis naar Mexico, jaren geleden toen jij nog niets eens geboren was! Ook supergaaf dat we in Valladolid in het hetzelfde restaurant/hostel zaten (: Zo zie je maar, toeval bestaat niet! Heel grappig dat je ook weer eens even Nederlands hebt kunnen praten. Leuke vriendinnen trouwens, die Belgische meiden!
Hier is het volop feest, we zitten midden in het Carnaval. Papa en ik hebben er een geweldig feestje van gemaakt, 4 dagen vol gas. Vandaag gaan we bijkomen en onze Sjores en Banjer straks ophalen.
Veel succes weer op school, het zal inderdaad niet meevallen met de examens maar maak je er maar eens een keer niet al te druk over! Komt allemaal wel goed.
Dikke kus en tot de volgende blog xxx

Robert

Ik moet af en toe lekker lachen om je blog, het Nederlands spreken, de minder- meerderjarigen irritaties en de minpuntjes maar ik lees vooral dat het een hele mooie reis is geweest en dat was volgens mij ook precies de bedoeling.
Jammer dat het alweer voorbij is maar er moet ook gewerkt worden dus nu moet je weer voor de examens aan de bak ;)
Inmiddels weer helemaal terug in het Spaans/Mexicaanse begint al langzaam het eindpunt van het avontuur in zicht te komen. Te meer reden om er nog maar lekker van te genieten.
Met een dikke kus en een knuffel.

Pascal & Anja

?Hola Maud,
¿Cómo esta mi Sobrina?
Muy buenito como tú escribes en el blog.
Las fotos soy muy buenito también.
Nuestros miramos al blog siguiente.
Hasta la próxima!
Tío Pascal y tía Anja

Pascal & Anja

Oeps nuestros moet zijn nos ????

Oma Mien

Maud heb met plezier je blog gelezen, een prachtige reis achter de rug , je hebt weer flink genoten. Maar aan alles komt een einde. nu wacht de school weer en komen de examens er meteen achter aan tot de volgende blog heel veel succes met school.
Maud je foto`s waren ook heel erg mooi. groetjes Oma-Opa xxx

rikie kluijmans

Hallo Maud
wat een mooie vakantie ik vraag me af of jij nog wel naar helmond wil naar zoon ervaring m
maak maar een mooi dagboek om alles te onthouden genient nog even want het is zo voorbij
heel veel groetjes en tot ziens

Mary

Maud ik been een beetje jaloers. Wil daar ook zo graag naar toe... niet om cultuur te snuiven hoor. Nee, gewoon om de mooi zee en het lekker weer.
Geniet jij nog maar daar want inderdaad voor je het weet ben je weer in Helmond.
groetjes 4M.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!