Mijn High School jaar in Mexico.

Genieten in het bijzondere Mexico!

Hier ben ik weer met een nieuwe blog! Ik heb weer heel erg veel meegemaakt, dus dit wordt weer een lang verhaal. Ga er maar goed voor zitten, hahaha!

Ik heb inmiddels mijn examens er op zitten. Mijn examens in het Engels (en Frans) heb ik allemaal gehaald! Mijn Spaanse examens zijn een iets ander verhaal, maar ik kan toch met trots zeggen dat ik (in mijn eentje) mijn examens in informatica en Aardrijkskunde ook gehaald heb!! Daar ben ik toch wel erg trots op! Verder heb ik rechten en wiskunde ook gehaald, maar dat was in een groep. En voor Desarollo de la Creatividad (dat geweldig leuke vak), en Ritmos Latinos (deze twee vakken worden samengevoegd), heb ik een 10 gehaald. Voordat jullie allemaal denken, wow wat een super student; dat ligt even anders. Het puntensysteem werkt hier ietsje anders. De schaal is wel van 1-10, maar je haalt hier zonder al te veel moeite al gauw een 9 of een 10. Dat is bij ons meer het niveau van een 6 of 7 (als je naar de hoeveelheid moeite kijkt dat je voor dat punt moet doen).
Maar het klinkt natuurlijk wel leuk, om voor bijna alles een 9 of een 10 te staan, hahaha!

De meeste examens waren gewoon 'normaal', maar wel erg kort (1 kantje met bijv. 10 meerkeuze vraagjes) en/of heel makkelijk.
Maar ik had 1 examen, dat was wel heeeel erg apart. Het was het examen voor Statistics. Zoals ik in een van mijn vorige blogs al had verteld, houdt deze leraar van een 'alternatieve' manier van lesgeven. Nou, dat heb ik wel gemerkt tijdens het examen.
Tijdens het examen mochten we:
- Onze aantekeningen gebruiken (terwijl ik gewoon netjes geleerd had)
- Het internet/onze telefoons/onze iPads gebruiken
- Met elkaar overleggen
- Vragen aan de leraar stellen over het examen, waar hij dan ook echt antwoord op gaf

Ook zette de leraar gezellig wat muziek op, maar het was niet echt muziek waardoor je je kon concentreren. Het was rock-muziek (ACDC, Rolling Stones etc.) En een vriendin naast me ging gewoon gezellig Harry Potter op haar iPad kijken.
Het was allemaal geen probleem, zolang je maar wat inleverde aan het einde van de les. Ik was als tweede van de klas klaar, en heb een 10 voor het examen gehaald. Maarja, niet heel erg raar als je alle mogelijke hulpmiddelen mag gebruiken die er zijn hahaha. Het is dan natuurlijk wel nodig dat je tijdens de lessen oplet en aantekeningen maakt, maar zo braaf ben ik wel (en ik vind Statistics wel interessant).

Ook ben ik nog naar Puebla geweest voor de bruiloft van vrienden van Liz en Victor. Het was een erg luxe bruiloft in een heel mooi en groot Hacienda op 40 minuten afstand van Puebla. We sliepen ook in datzelfde Hacienda.
De bruiloft begon om 17.00 uur, en in de ochtend zijn we naar Puebla gegaan. Cami had nog een hele nieuwe outfit nodig voor het feest. We hebben dus de meeste tijd doorgebracht in het winkelcentrum. Daarna heb ik nog even, met Victor en Cami, het historisch centrum bezocht.
Hierna zijn we terug gegaan naar het hotel. We moesten toen nog lunchen en ons omkleden en we hadden nog maar ong. iets minder dan een uur. We waren dus, op zijn Mexicaans, te laat. Maar opzich was het niet erg, want de ceremonie was, ook op zijn Mexicaans, te laat begonnen. We waren ong. 15-20 minuten te laat, en na ons kwamen ook nog mensen. Van de ceremonie zelf heb ik niet heel erg veel kunnen volgen. Die vond namelijk in een heel klein kerkje plaats, waar wij niet meer inpastten. Er stonden ook stoelen voor de gasten opgesteld buiten de kerk, dus daar hebben we gezeten. Het was wel een echte katholieke ceremonie; er werd geld opgehaald voor de kerk (erg belangrijk natuurlijk), en we moesten iedereen in onze omgeving 'paz' wensen. Ik weet niet wat dat precies is en of we dat in Nederland ook doen, maar het is volgens mij dat je de mensen in je omgeving, bekenden en vreemden, een soort innerlijke rust wenst. Dat denk ik tenminste, ik heb namelijk geen idee van kerk zaken hahahaha.
Na de ceremonie werden we allemaal naar een soort terras geleid en kregen we wat hapjes en drankjes. De hele familie van Liz was er ook, dus we hebben samen met hen gezeten.
Het was al avond en het was erg fris in Puebla. Alles is hier in Mexico buiten, zo ook deze bruiloft, maar iedereen had het erg koud en we hadden veel geluk dat het niet geregend heeft. De dag ervoor regende het namelijk heel erg, en het druppelde ook wat tijdens de bruiloft. Het zette gelukkig niet door.
Na een tijdje werden we naar een grote tent geleid en kregen we onze plaatsen toegewezen. Wij zaten aan tafel nummer 12 met andere familieleden van de familie van Liz. Het diner was een 4 gangen-menu met een voorgerecht, soep, hoofdgerecht en nagerecht. Dat was erg lekker.
Na het eten werd de taart aangesneden door het bruidspaar en gingen ze de dansvloer op voor de eerste dans. Daarna werd er vuurwerk afgestoken en meteen erna ging vrijwel iedereen de dansvloer op om te dansen. Er wordt hier echt met koppels gedanst en dan echt op zijn Mexicaans met de heupen los en swingen. Nou.. niks voor mij. Ik heb het geprobeerd en ook met de familie gedanst, maar het is echt helemaal niks voor mij. Ik voelde me als een echte Nederlander daar, een houte klaas (ben ik ook, hahaha). Ik ben al snel weer naar mijn plaats gegaan en heb verder gekeken naar de swingende Mexicanen.

Op zondag hadden we weer afgesproken met de familie van Liz en zijn we weer naar het centrum van Puebla gegaan om daar wat te eten en te drinken. De moeder van Liz vond het maar raar dat ik dansen niet leuk vond, en dat wij dat in Nederland eigenlijk niet doen (althans, zeker niet op de Mexicaanse manier). Ze kwam er dan ook elke keer op terug dat ik het dansen niet leuk vond. Ze kon het maar niet begrijpen dat het bij ons heel anders is.

Hoewel het dansen dan niet mijn ding is, vond ik het wel super om een Mexicaanse bruiloft mee te maken!

Dit weekend had ik weer een super geweldig weekend. Dit weekend had ik een trip, georganiseerd door AFS, naar Guadalajara en Tequila (klein dorpje waar de Tequila oorspronkelijk vandaan komt). Het was een trip voor de noordelijkecomités van AFS (Aguascalientes, San Luis Potosi, Queretaro en Atlacomulco).
Op vrijdag, direct na school, ging ik naar het huis van de hoofdvrijwilliger van AFS Queretaro. Daar heb ik gegeten en kwamen alle studenten uit Queretaro bijeen. We zijn daarna naar het busstation gegaan, en hebben de bus naar Aguascalientes genomen. Op zaterdag zou de trip pas beginnen, maar we moesten dan om 7 uur sochtends al verzamelen in Aguascalientes, en vanuit Queretaro is dat iets meer dan 4 uur in de bus. Dat was niet handig, dus gingen we er al naartoe op vrijdag. Op het busstation in Aguascalientes werden we opgevangen door de hoofdvrijwilliger van AFS Aguascalientes. Daarna werden we naar ons gastgezin voor de nacht gebracht. Hier zouden we ook weer terugkeren op zondagavond na de trip. Het gezin waar ik verbleef (samen met een meisje uit Oostenrijk uit het comité San Luis Potosi. Ik kende haar al van het orientatieweekend in Mexico-City), bestaat uit een vader, moeder en 3 dochters. De 2 oudsten waren rond mijn leeftijd, de jongste een aantal jaar jonger (ong. 13, denk ik). Ze hadden echt een heel groot en modern huis. Ze waren ook echt super aardig en heel geinteresseerd in ons. Totdat we gingen slapen hebben we gezellig met ze gekletst. We hadden helaas niet zoveel tijd, want we waren erg laat aangekomen en we moesten de volgende dag alweer heel vroeg op.

De volgende dag spraken we met iedereen af om 7 uur. Er was daar ook een busje die ons allemaal (ong. 20 studenten en 5 vrijwilligers) zou vervoeren naar Guadalajara. Het was vanuit Aguascalientes nog ong. 3 uur rijden naar Guadalajara. Toen we daar aangekomen waren hebben we een typisch iets ontbeten uit Guadalajara. Het heet 'tortas ahogadas' en is een soort stokbrood gevuld met heel erg veel vlees. Daar doe je dan ook nog een chili- saus op (wij een zoete chili, de Mexicanen een pittige) en wat limoen. Het was erg lekker, maar wel een beetje veel voor de ochtend.
Daarna hebben we een tour door het centrum van Guadalajara gehad. De gids praatte super duidelijk Spaans en een beetje rustig, dus kon ik eigenlijk alles verstaan. Daar ben is best trots op! We hebben eerst bepaalde dingen vanuit de bus gezien, en zijn daarna uitgestapt om een wandeling te maken door het centrum en de belangrijkste dingen te bekijken, zoals de kathedraal en het overheidsgebouw. Het was echt heel erg leuk en interessant.
In het begin had ik wat moeite met contact leggen, omdat er vooral veel studenten uit Italie, Duitsland (+Oostenrijk), en Thailand waren. Zij hadden elkaar dan ook snel gevonden en praatten eigenlijk alleen in hun eigen taal. Er waren nog twee andere 'eenlingen' zoals ik uit Frankrijk en Hongarije, maar ik heb uiteindelijk goed contact kunnen leggen met de Duitsers en het meisje uit Oostenrijk. Ik kon namelijk erg goed communiceren met hun, omdat ik (vrijwel) alles wat ze zeiden in het Duits kan verstaan. Ik heb dus samen met hun een super leuk weekend gehad!
Na de tour door Guadalajara zijn we doorgereden naar een groot winkelcentrum. Daar hebben we geluncht en wat winkels bekeken. Dat was heel gezellig.
Hierna zijn we doorgereden naar Etzatlán, waar ons hotel was. Ik heb daar op de kamer geslapen met de 2 meiden uit Duitsland en het meisje uit Oostenrijk. Dat was super gezellig!

De volgende ochtend regende het vreselijk hard, en ik had helemaal geen regenkleding/waterdichte schoenen bij me.
We hadden ontbijt ergens dicht bij het hotel. Het ontbijt bestond uit Tortilla (met creme en heel veel kaas), bonensaus en ei. Ook kon je wat brood pakken. Ik heb het geproefd en ook wat gegeten, maar het was een beetje heftig voor het begin van de dag (hoewel het best lekker was).
Na het ontbijt zijn we naar Guachimontones gereden. Dat zijn piramides uit de oudheid voordat de Spanjaarden naar Mexico kwamen. Ook hier kregen we een rondleiding. Onze gids praatte heel snel en onduidelijk, dus ik heb er niet heel erg veel van kunnen verstaan, maar het was wel heel interessant. Na de rondleiding in het museum, zijn we naar de piramides zelf gegaan. Dat was heel gaaf om zo'n bouwwerk te zien. Het regende helaas nog steeds, maar dat maakte het niet minder indrukwekkend.

Toen onze tour voorbij was zijn we meteen doorgegaan naar Tequila. Tequila is een klein, mooi dorpje wat helemaal om de drank Tequila draait. Er zijn verschillende merken waar je een rondleiding kan doen. Wij hadden een rondleiding bij het merk 'José Cuervo'. Ze lieten ons zien van begin tot eind hoe Tequila gemaakt wordt en dat er veel verschillende soorten Tequila zijn. Ook mochten we meerdere soorten Tequila proeven. Ik heb van de Tequila Blanco een shot genomen, en dat brandde echt vreselijk, hahaha. Van de andere 2 die we mochten proeven, heb ik een klein beetje genomen.
Het was echt heel erg leuk om dat te zien!

Na de lunch in Tequila zijn we weer teruggereden naar Aguascalientes. Daar heb ik de nacht weer doorgebrcht bij mijn tijdelijke gastgezin. De volgende ochtend hebben we nog kort het centrum van Aguascalientes bezocht, en om 13.40 uur hebben we weer de bus terug naar Queretaro genomen.

Het was heel erg gezellig met alle studenten.

Dit weekend staat er weer een heel erg gave trip op het programma. Op vrijdag vertrekken we namelijk met het hele gezin naar Chicago! Victor gaat daar de marathon lopen, en wij gaan hem aanmoedigen. Ook gaan we natuurlijk de stad bekijken, wat ik echt mega gaaf vind. Ik kijk er echt naar uit!

Ik geniet nog elke dag hier, en ben heel erg dankbaar voor deze ervaring. Natuurlijk speelt mijn gastgezin hier ook een hele grote rol in, en tot nu toe gaat alles heel goed!

Ik zal snel wel weer hele verhalen hebben! Tot de volgende blog!

Adiós y besos!

Maud

Reacties

Reacties

Robert

Weer een mooi verhaal Maud, het begint een prachtige ervaring te worden en je bent eigenlijk pas net begonnen. Geniet er van.

Peter em Mieke

Wat een super leuk verhaal heb je weer geschreven. Nou eerst even gefeliciteerd met de mooie punten die je voor de examens gehaald hebt. Echt geweldig goed van je.
Wat fijn ook om te lezen dat je zulke leuke weekenden hebt. Vooral dat AFS weekendje lijkt me geweldig. Je hebt al zoveel van Mexico gezien en dan dit weekend nog even een tripje naar Chicago!! Super leuk . Nou lieve meid, geniet er maar lekker van. Doei xx

Inge

Ik heb het je al eerder gezegd, maar doe het gewoon nog een keer. Wat ben ik ontzettend trots hoe jij het allemaal doet daar in mexico. Tussen al die vreemde mensen sta jij gewoon je "mannetje", je maakt vrienden en stapt overal op af. Wie had dat een paar jaar geleden gedacht!! Super! En..Wat een geweldige weekenden heb jij. Van het ene avontuur naar het andere. Fantastisch, dat je dat allemaal kan doen. En op school gaat het ook prima, hele mooie punten, toch?! Geniet van je leven in het prachtige Mexico en komend weekend ook van Chicago. Wens Victor veel succes!

Inge

Oja, nog vergeten!
Ik vind je foto's ook geweldig!

Opa Theo & Oma Mien

Hoi Maud; Het is voor ons bijna niet te volgen wat jij in 45 dagen allemaal ziet en mee maakt geweldig. En door al dat reizen en feesten, het op school ook nog heel goed gaat. Wat ons ook erg verbaasd is dat je in die korte tijd daar, meer vriendinnen hebt als thuis heel goed. Kaj kan straks niet meer zeggen Maud is saai. Mexico heeft mooie gebouwen als we al die mooie foto's zien. We kunnen het niet genoeg zeggen, wat een geweldig gastgezin daar zullen diverse leerlingen jaloers op zijn. Dat zal volgend jaar afkicken worden, koop alvast maar een roos voor Victor in Chicago, kleine reiziger veel plezier in America komend weekend. Geniet er van en tot de volgende blog. Opa & Oma

Pascal en Anja

Hoi Maud,

Inderdaad weer een heel verhaal maar ja wat wil je ook met al die belevenissen.
Het is in bovenstaande berichten al meerdere keren gezegd maar het is allemaal waar.
Gewoon super stoer en super cool wat je allemaal doet, meemaakt en onderneemt.
Wij zijn stiekem allemaal gewoon jaloers op jou....!
Geniet ervan meid het is je van harte gegund.

Liefs ome Pascal en tante Anja

Carina

Wauw Maud, Echt super wat je allemaal meemaakt, en ook leuk zoals je het beschrijft! Enjoy!!!!

Mary

Hoi Maud, wat maak je allemaal leuke dingen mee. heel veel plezier in Chicago.

Groetjes 4M

Rikie Kluijtmans

Hallo kanjer
wat een mooi verhaal en mooie je foto,s
geniet er van Maud
groetjes rikie

Oma Mien

Hoi Maud
op de eerste plaats nog gefeliciteerd met je goede
examen punten en voor dat Ritmos-latino goed vol
blijven houden dan leer je nog eens stijldansen.
(alleen maar leuk).Ja Maud nu wordt alles nog
georganiseerd en verveel je je geen moment maar
het had ook anders kunnen zijn zoals met de meeste
studenten ik ben voor jou heel erg blij dat je het zo
goed getroffen hebt met je gastouders en dat je
overal mee naar toe mag steek er maar veel van op
dan kun je dat in Nederland ook gaan doen maar dan
moet je het zelf wel uit gaan zoeken Maud geniet er
nog maar goed van nu het kan later zien we wel weer
verder. We hebben weer van je blog genoten met de
groeten van oma opa xxx
( Maud Paz is in Nederland vrede)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!