Mijn High School jaar in Mexico.

Oriëntatiekamp, Nepal en de laatste informatie.

Op 18 en 19 juni had ik het oriëntatiekamp van AFS. Hierkwamen alle studenten die op uitwisseling gaan bij elkaar. Hier werden we, door middel van verschillende workshops, voorbereid op onze tijd in het buitenland. Het leukste vond ik om alle studenten te ontmoeten en ervaringen die we tot nu toe hadden meegemaakt met elkaar te delen.

Op 20 juni ben ik voor 12 dagen naar Nepal vertrokken! Met een groep van 23 mensen hebben we rondgereisd en verschillende plaatsen in het land bezocht. Na een hele lange reis van ong. 16 uur (8 uur overstap op Delhi) kwamen we eindelijk aan in Kathmandu. In Kathmandu hebben we een wandeling door het stadsdeel Thamel gemaakt. Ook hebben we er veel Stupa's bezocht. Daarna zijn we doorgereisd naar Panauti. Daar sliepen we in een homestay, bij mensen thuis. Dit vond ik het allerleukste van de hele reis. De mensen waren super lief, vriendelijk en het eten was erg lekker. Het was wat primitief en de stroomviel uit voor een paar uur (in heel Nepal is het normaal dat destroom op bepaalde momenten uitvalt), maar dat hoort erbij.Ik ben hierdoor wat meer over de Nepalese cultuur te weten gekomen, wat ik super leuk vind.Na Panauti zijn we doorgereden naar Pokhara. Dit was een tocht van ong. 8 uur over hobbelige weggetjes. In Pokhara heb ik samen met iemand uit mijn groep de stad verkend en wat souveniertjes gekocht. De dag erna ben ik samen met nog 3 anderen voor 6 uur op een paard geklommen. We zijn met de paarden in 3 uur de berg opgegaan naar Sarangkot viewpoint. Daarna moesten we nog 3 uur naar beneden. Toen had ik al zoveel pijn aan mijn kont en knieën dat ik die 3 uur naar beneden maar heb gelopen. Het paardrijden was heel erg leuk, maar heb er nog wel een paar dagen last van gehad, haha. De volgende ochtend moesten we al vroeg vertrekken om naar Chitwan National Park te gaan. We vertrokken om 7 uur en zouden na een uurtje stoppen voor ontbijt. De reis zou in totaal ong. 5 tot 6 uur duren. Na een uur stopten we inderdaad voor ontbijt, maar ik heb daar niks gegeten. Het was vette zooi in buffetbakken en de mensen achter het buffet stonden ook al klaar om hamburgers te bakken. Daar heb ik toch echt nee tegen moeten zeggen. Na 45 minuten gingen we weer verder en de reis verliep redelijk vlot tot we in de file belandden. Er waren door het slechte weerdrie'landslides' geweest. Dat betekent dat er stukken puin van de berg op de weg beland waren. Dit moest worden opgeruimd, maar debulldozerdie dit zou doen had een lekke band endat moest eerst verholpen worden. We hebben toen 4 uur gestrand gezeten in een klein dorpje. Het was er erg warm en het beetje verkoeling dat er was kwam van een paar ventilatoren. Niet ideaal, maar het hoort erbij. We zijn uiteindelijk tot ong. 9 uur 's avonds onderweg geweest enhebben dus in totaal 14 uur gereisd!In Chitwan hebben we een safaritocht gedaan. We hebben 2 neushoorns, een paar herten en veel vogels gezien. In Chitwan was het super heet, 36 graden, maar het voelde aan als 45 graden. Ik heb verder ook niks meer gedaan, omdat het te warm was, maar ik voelde me ook niet lekker. Ik heb de hele dag in het huisje gelegen, wat ook geen pretje was omdat we geen airco hadden. Er was wel een ventilator, maar dat hielp niet veel. Ik was blij toen we er weer weg mochten. De laatste dag terug in Kathmandu heb ik nog wat souveniertjes gekocht. De terugreis was weer heel erg lang (weer 8 uur overstap in Delhi). Het was deze keer wel veel gezelliger, omdat ik nu de groep goed kende. Op Schiphol hebben we allemaal afscheid van elkaar genomen en ben ik met de trein naar huis gegaan. Het was een super vakantie. Een ervaring om nooit te vergeten.

Terwijl ik op reis was heb ik mijn vluchtschema binnen gekregen voor Mexico. Ik vertrek op 19 augustus om 10:10 uur vanaf Schiphol en zal om 14:35 uur (Mexicaanse tijd)landen in Mexico City. Verder weet ik nog niet of ik dan eerst een oriëntatie zal hebben, of meteen zal doorreizen naar mijn gastgezin in Queretaro.

Verder krijg ik als het goed is vandaag mijn laatste papieren die nodig zijn om mijn visum aan te kunnen vragen binnen. Dan moet ik alle papieren opsturen naar de ambassade, en er daarna ook zelf naartoe voor een gesprek. Dan krijg ik mijn visum. Ik hoop dat dit allemaal een beetje vlot verloopt, want ik heb niet meer zo heel lang de tijd.

Vrijdagheb ik mijn diploma uitreiking en dan zal ik dus officieel mijn middelbare school tijd afsluiten.

Maud

Reacties

Reacties

Ome Pascal & tante Anja

Wat een avontuur weer. Wij zijn trots op jou dat je dit zo allemaal onderneemt en heel leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Wij blijven je volgen en genieten mee samen met jou.

Oma-M

05juli 2016, 19:30
Maud het was weer een mooi verhaal om te lezen over jouw reis.
Ook fijn dat het andere nu ook op rolletjes begint te lopen
groetjes O&O
Tot vrijdag op school met de diploma uitreiken.

Inge

Wat zijn we trots op jou dat je Nepal zo goed hebt doorstaan. Een geweldige reis en alvast een goede oefening voor Mexico. Het begint op te schieten, nog maar 45 dagen! Gelukkig heb je nu ook de laatste belangrijke papieren binnen zodat je het visum kunt aanvragen. Maar voor nu genieten we er nog even van dat je nog lekker thuis bij ons bent!

Peter en Mieke

Wat ben je toch een super ondernemende meid. Geweldig zoals je toch maar even met 22 vreemde mensen, als jongste op reis gaat. Super trots zijn we op jou.
Nu nog even naar Den Haag voor het Mexicaanse visum. Maar eerst ga je samen met papa, mama en Kaj nog een paar weekjes naar Noorwegen!
Tot vrijdag.

toon en rikie

wij volgen je avonturen met veel belangstelling.
je komt op plaatsen die wij alleen van tv kennen
enjoy(ik weet niet wat het in het spaans is)

Yvonne

Mooie ervaring, Maud. Super. Iets om nooit meer te vergeten!
Op naar de volgende spannende tijd.
Geniet nog maar even van het "thuis zijn"!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!