Mijn High School jaar in Mexico.

Hoe het allemaal begon..

Zoals velen denk ik al weten, ga ik na mijn eindexamen een jaar naar Mexico om daar deel te nemen aan een High School programma. Via deze blog ga ik iedereen zo goed mogelijk op de hoogte proberen te houden van alles wat ik daar ga beleven en meemaken.

Ik zal alles eerst even op een rijtje zetten, van begin af aan, dus, hoe ik op het idee gekomen benom een High School jaar te gaan doenen wat een High School jaar precies inhoudt, wat de vooruitgang qua aanmelding isen wat mijn verwachtingen van mijn High School jaar zijn.

Ik zal eerst bij het begin beginnen.
Al toen ik 14 was had ik het idee dat ik naar het buitenland wilde. Nieuwe culturen ontdekken, een nieuwe manier van leven, nieuw eten proberen en gewoon nieuwe mensen ontmoeten. Al snel was het idee om een jaar een High School programma te volgen geboren. Tijdens een jaar High School verblijf je bij een gastgezin, ga je daar naar school en probeer je zoveel mogelijk te integreren in het land waar je verblijft. Je moet je dus open kunnen stellen voor een andere manier van leven.

Vanaf het begin heb ik altijd gezegd dat ik naar Amerika wilde. Eigenlijk hét land waar de meeste mensen op uitwisseling gaan. Na een tijdje begon ik toch te twijfelen. Ik vind het belangrijk om een nieuwe taal vloeiend te leren spreken en Engels is een taal die ik al redelijk goed beheers. Ik heb toen besloten om een spaanstalig land te kiezen. Daarna moest ik nog kiezen waar ik naar toe zou gaan. Uiteindelijk heb ik voor Mexico gekozen door een positief verhaal van een oud-AFS'er die naar Mexico is geweest. Ook heb ik voor Mexico gekozen omdat het op het noordelijk halfrond ligt, en je er dus geen drie maanden 'zomervakantie' in de wintermaanden hebt. Zo heb je dus een gewoon schooljaar les, en niet omgedraaid.
Het was ook nog een hele zoektocht naar het vinden van de juiste organisatie, tenminste, de organisatie die ik het beste bij mij vind passen. Ik heb allerlei brochures aangevraagd en veel informatiebijeenkomsten bezocht. Uiteindelijk heb ik voor de organisatie AFS gekozen, omdat ik een goed gevoel had toen ik bij de informatiebijeenkomst was. De gesprekken met oud-AFS'ers waren leuk, ik kreeg veel informatie over de organisatie (AFS is één (non-profit)organisatiemet kantoren in elk land waar je een uitwisseling kan doen. Je meldt je dus aan bij AFS en je blijft ook bij AFS, het is niet zo dat ze dan weer contact zoeken met een andere organisatie in het buitenland.), en er zijn veel bijeenkomsten zodat je met andere aanstaande uitwisselingsstudenten over je verwachtingen kunt praten, want zij gaan immers hetzelfde doen als jij!

Op 24 augustus 2015 was het dan zover, ik heb de grote stap gezet en me dan eindelijk aangemeld voor mijn jaar High School in Mexico! Je meldt je online aan in een 'portal' en zodra je dat gedaan hebt zie je daarin ook meteen alles wat je moet invullen om een compleet dossier te krijgen. Wat er o.a. allemaal in mijn dossier moest komen: doktersverklaringen, mijn cijfers op school, wat voor leerling ik ben, brieven geschreven door mij en een aparte brief van mijn ouders aan mijn toekomstige gastgezin en nog veel meer. Het was een hele klus om alles in te vullen, maar het is me gelukt! Daarnakwamer nog een AFS vrijwilliger ophuisbezoek. Samenbespreek je dan je voorkeuren qua gastgezin samenstelling, of je van dieren houdt, of je dicht bij een stad wilt zitten, wat je doelen zijn voor je uitwisselingsjaarenz. Dit was een erg leuk gespreken ikhebmijn voorkeuren goed aan kunnen geven.Op 11 november 2015 werd ik geaccepteerd door AFS Nederland! Daarna moest ik nog geaccepteerd worden door AFS Mexico. Ik had gehoopt dat de acceptatie door AFS Mexico net zo snel zou gaan als de acceptatie door AFS Nederland. Dit viel op zijn zachtst gezegd even tegen. Ik heb heel erg lang moeten wachten op mijn acceptatie. Ook hoorde ik maar niks van AFS Nederland of alles wel in orde was. Ik ben op een gegeven moment zelfs gaan denken dat mijn dossier niet goed was doorgekomen en dat ze me daarom maar niet accepteerden. Het is natuurlijk niet fijn als je niet geaccepteerd wordt, want dan gaat de organisatie ook niet op zoek naar een gastgezin. Maar vandaag, 11 februari 2016, precies drie maanden na mijn acceptatie door AFS Nederland, ben ik dan EINDELIJK geaccepteerd door AFS Mexico!!! Ik ben echt heel blij want nu is hetofficieel dat ik naar Mexico ga! Waarschijnlijk moet ik nu wel weer een hele tijd wachten op een gastgezin, maar dat komt hopelijk wel.

Inmiddels heb ik ook al twee AFS bijeenkomsten gehad met studenten die naar het buitenland gaan. Op 29 november 2015 heb ik de eerste kennismakingsdag gehad. Het was echt heel gezellig, er worden allerlei spelletjes gedaan om je aan het denken te zetten over de verschillen tussen het land en de cultuur waar je naar toe gaat en Nederland. Voor de mensen die nog niet precies weten waar ze naar toe gaan worden ook verschillende spelletjes gedaan zodat ze gaan nadenken welk land goed bij ze past. Op 16 januari 2016 ben ik een dag naar de Efteling geweest met studenten die naar het buitenland gaan en studenten die nu in Nederland zijn voor een uitwisseling. Ook dit was erg gezellig en ik heb weer hele leuke mensen leren kennen.

Inmiddels ben ik ook bezig met vaccinaties halen voor Mexico. Ik moet de komende maanden best vaak naar de GGD, maar het is voor mijn eigen gezondheid, haha.

Als laatste nog even mijn eigen verwachting. Wat ik van mijn High School jaar verwacht is een jaar met veel belevenissen, het leren van een nieuwe taal en cultuur, het leren kennen van veel nieuwe mensen en het zien van hele gave dingen die er in Nederland niet zijn. Naast alle mooie dingen denk ik ook dat er ook moeilijke tijden zullen zijn. Ik denk dat ik op sommige momenten wel verlang naar mijn 'gewone' leventje in Nederland. Ik hoop alleen dat ik me er dan weer overheen kan zetten en door kan gaan, want zo'n uitwisseling is sowieso een hele ervaring.

Ik laat jullie zo snel mogelijk weer wat weten als er nieuws is. Nou maar hopen dat er snel een gastgezin voor me gevonden is :)

Maud

p.s. Als jullie mijn verhalen willen volgen kun je je inschrijven voor de mailinglijst. Dan krijg je automatisch een berichtje als ik weer een nieuw verhaal heb geschreven.

Reacties

Reacties

Inge

Super leuke blog Maud!

Anne

Heeeeel leuk Maud! Ik ga je zeker volgen!

Opa Theo & Oma Mien

Maud wij missen je nu al, maar willen zeker nog meer van je horen!

Opa Peter en Oma Mieke

Super leuk Maud. We gaan je zeker volgen en hopen nog heel veel leuke en enthousiaste verhalen te lezen.

Henk Stavorinus

Hoi Maud, een mooi geschreven verhaal. Dat beloofd wat als je in Mexico zit. Het zal een enorme belevenis worden maar ook eentje die een verrijking wordt voor jouw als persoon. Heel veel succes in Mexico en we zullen je volgen.

Gr uit Gerwen.

Mary in 't Ven

Hoi Maud,

ik vind het heel erg knap van je dat je zo'n avontuur aan gaat. Hopelijk laat het gastgezin niet zo lang op zich wachten zodat wij weer snel van je horen.

Groetjes Mary & de 3M

Pascal & Anja

Hoi Meid,

Heel stoer en een heel mooi verhaal.
Ome Pascal en tante Anja gaan jou zeker volgen.
Wij zijn heel benieuwd naar al jouw avonturen.
Zo komen wij ook nog eens ergens (LOL)!

Liefs ome Pascal & tante Anja

Oma &Opa in`t Ven

26 mei 2016, 11:30

Eindelijk komt alles nu dichterbij
Als er nu nog gauw een gastgezin gevonden wordt is
het zo goed als rond tenminste als al dat papierwerk
gedaan is wat ook nog al wat inhoud lees ik maar
daar kom jij met je Moeder wel uit want ze is een
goede begeleidster voor jou nou Maud heel veel succes
met de laatste loodjes! groetjes Opa&Oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!