Mijn High School jaar in Mexico.

Over de helft.

Hallo!

Weer even een nieuwe blog.

In mijn vorige blog schreef ik dat ik 'volgende week' weer naar school zou gaan. Dat naar school gaan is nog even verder uitgesteld tot 7 februari (morgen). Mijn klasgenoten moesten wel al eerder naar school, maar dit ivm een examen. Dit examen hoef ik als uitwisselingsstudent niet te doen, dus heb ik vakantie tot 7 februari.

Vandaag, 6 februari, was bijna iedereen vrij. Dit omdat op 5 februari 1917 de grondwet in werking trad, dit jaar dus precies 100 jaar geleden. De president komt hiervoor ieder jaar naar Queretaro (omdat hier de grondwet is getekend). Ik heb er verder niks van gezien, maar het was wel erg druk op de weg en heel veel wegen waren afgesloten.

In mijn resterende weken van vakantie heb ik niet al te veel gedaan.

Op zaterdag 21 januari had ik een babyshower van de moeder van een vriendin van Cami. Hier is een babyshower een erg belangrijk onderdeel van het zwanger zijn, en ook Liz zal er een gaan organiseren.
Alles is versierd in de kleur van het geslacht, in dit geval roze, en er zijn alleen vrouwen aanwezig. Er worden spelletjes gespeeld die te maken hebben met babies/het moederschap enz. Na het ontbijt (chilaquiles, echt Mexicaans) werden er ook zoete dingen gegeten en een grote taart aangesneden.
Ik vond het allemaal een beetje 'Amerikaans over de top', maar het was een leuke ervaring.
Nu moet er thuis nog een babyshower georganiseerd worden!

Op zaterdag 29 januari zijn we met het gezin naar Bernal gegaan, een dorpje in Queretaro op ongeveer 1 uur rijden vanuit de stad. Hier staat ook de 'peña de Bernal', een grote rots. Deze wilde ik al erg lang zien, en vond het heel leuk dat we er eindelijk naartoe gingen.

Op donderdag 2 februari ben ik mijn vriendinnen in de pauze op school gaan opzoeken na mijn Spaanse les. Het was weer heel leuk om ze allemaal te zien. Na de pauze zou ik weer gaan, maar Karyme stelde voor dat ik zou blijven totdat ze uit waren, en dat we dan samen (Karyme, Valeria en ik) naar het huis van haar opa en oma zouden gaan om Tamales te maken. Die dag was de dag van de Tamales en Atole. Ik ben de hele middag, tot 9 uur, bij Karyme gebleven.
Het was zo leuk om haar oma aan het werk te zien. Ze maakte de Tamales alsof het geen moeite kostte en zoals alleen een oma dat kan. Wij, 'de jongeren', hadden er heel erg veel moeite mee. Oma Mien, dit deed me een beetje aan jou denken. Jij hebt ook altijd trucjes en maakt dingen ook altijd alleen zoals oma's dat kunnen. Het was echt heel erg gezellig!

3, 4 en 5 februari had ik mijn 'campamento de media estancia' (midstay camp) in San Luis Potosí (andere staat in Mexico). Dit kamp was verplicht en werd gehouden met de comités van Queretaro, Aguascalientes en San Luis Potosí.
Ik had er van te voren niet heel erg veel zin in, want het kamp aan het begin van het jaar was gewoon super slecht geregeld.
De locatie was heel mooi, een hacienda met een heel groot terrein om veel activiteiten te kunnen doen. De kamers waren stapelbedden zonder enkele voorzieningen. Je moest dus je eigen kussen en slaapzak meenemen. Dit vond ik iets minder, maargoed.
Ik sliep op de kamer met een Duitse, Oostenrijkse, Tsjechische en twee meiden uit Thailand. De rest van de meiden waren 3 italianen en een Franse. Zij sliepen op een andere kamer. Ook waren er nog 2 jongens. Ook beide italianen. De 4 vrijwilligers die er waren waren ook alleen mannen.

We hebben erg veel activiteiten gedaan (de een een stuk leuker dan de ander). Ook hebben we informatie gekregen over het individueel reizen en gewoon gezellig gekletst. Het was dus een erg leuk en gezellig kamp.

Op 5 februari keerden we rond het middaguur terug naar Queretaro. Daar werd ik opgehaald door Liz en Victor. Zij vertelden mij dat die avond de finale van de Super Bowl gespeeld zou worden. (Iedereen zegt altijd dat je deze ervaringen alleen meemaakt in Amerika, maar het is hier ook echt heel erg groot.) Mexico lijkt wat dat betreft heel erg op de VS, en wat er daar leeft, leeft in Mexico ook.
We zouden met vrienden van Liz en Victor naar een bar gaan om daar naar de wedstrijd te kijken. Wij, Liz, Victor en ik, snapten helemaal niks van het spel, maar hun vrienden zijn echte fanaten. De wedstrijd was tussen de New England Patriots en de Atlanta Falcons. We zouden de Falcons aanmoedigen, omdat het team van de Patriots aangemoedigd werd door Trump en de Quarterback een groot supporter van Trump was. En als Mexicaan kan je natuurlijk niet indirect Trump aanmoedigen.
In het begin van het spel snapte ik echt niet wat er aan de hand was, alleen dat iedere 2 minuten het spel werd stilgelegd omdat er een speler op de grond was gegooid, en dat er daarna weer een reclame doorheen werd gegooid.
Toen heb ik aan hun vrienden gevraagd of ze het me konden uitleggen en uiteindelijk snapte ik wat de bedoeling was. Toen werd het eigenlijk best leuk en interessant om te kijken, maar dat het spel zo vaak stopt met bijna elke keer een korte reclame tussendoor blijft irritant.
In de 'halftime', na 2 keer 15 minuten speeltijd, stonden de Falcons al erg ver voor. Iedereen was dus in een goede stemming.
Toen was het tijd voor de grote show van Lady Gaga. Deze was spectaculair en leuk om naar te kijken.
Na de halftime show zijn we naar huis gegaan. Ik had het wel af willen kijken, maar Liz vond het wel genoeg geweest. Achteraf hoorde ik dat de Patriots gewonnen hebben na een spectaculaire comeback. Dit vond ik dan wel jammer dat ik het niet gezien heb. Maar het was een hele leuke ervaring en ik weet nu eindelijk een beetje hoe het American Football werkt.

Vandaag ben ik met Valeria en haar familie in een restaurant gaan eten. Dit was heel erg gezellig.

Op dit moment ben ik me mentaal aan het voorbereiden om na een hele lange vakantie weer naar school te gaan, hahaha. Maar het naar school gaan duurt niet lang. Ik ga namelijk volgende week naar de Ruta Maya (15 februari - 24 febrauri), dus dan heb ik alsnog bijna heel februari geen school.
Ik heb heel erg veel zin in de Ruta Maya, dus daar kijk ik erg naar uit.

Op 31 januari was ik trouwens precies op de helft van mijn uitwisseling. Ik had er 165 dagen opzitten en nog 165 dagen te gaan.

Ik hoop dat de tweede helft nog geweldiger wordt dan het eerste deel en dat ik nog meer verschillende plekken in Mexico kan bezoeken en leren kennen.

Tot de volgende blog!

Maud

Reacties

Reacties

Inge

Buenas Dias!
Wat leuk dat je met Valeria bent gaan uiteten. Een mooi afscheid van je ontzettend lange vakantie.
Vandaag weer lekker naar school en weinig tijd meer om je te vervelen. Ik hoorde dat je een erg vol rooster hebt met hele leuke en interessante vakken. Ben benieuwd hoe het je weer bevalt en of je het nu allemaal wat makkelijker kan volgen nu je Spaans zo goed vooruit is gegaan.
We zijn inmiddels aan het aftellen hier, nu je over de helft bent. Vandaag nog 158 dagen!! (:
Geniet er maar van, ook al is het af en toe wel eens lastig. Volgende week met Afs op reis, de Ruta Maya doen. Dat wordt geweldig, zeker met al die leuke meiden die je afgelopen weekend op het kamp hebt ontmoet.
Veel succes op school en je volgende blog gaat vast over je reis. Ik kijk er nu al heel erg naar uit!
Doeiiii xxx

Peter en Mieke

Iedere keer weer geweldig om jou blog te lezen. Leuke dingen heb je de afgelopen week gedaan met je vriendinnen. En dan nu een weekje naar school en dan weer met vakantie. Dat wordt vast super leuk zo samen met de meiden. En wij zijn heel benieuwd naar alles wat je op de Ruta Maya gaat zien. Veel succes met al je nieuwe vakken op school, gaat vast net zo super goed als het eerste halfjaar. Dag lieve meid xx

Mary

Hoi Maud, wat kun jij toch goed schrijven...zou willen dat ik kon. Dan schreef ik ook een mooi verhaal wat wij hier allemaal doen. Alleen ben ik dan zo klaar want hier maken we niet zo veel mee als jij. Leuk he die oma's die zo goed kunnen koken en nog veel meer. Hopelijk hebben we straks ook zo veel geleerd dat als wij een oma zijn we dat ook allemaal kunnen hahaha. Sterkte weer op school....dan gaan wij eind februari weer even vakantie nemen.
Groetjes 4M.

Opa Theo & Oma Mien

Hoi Maud;
Wij hebben je blog gelezen, en je foto's bekeken. Daar hebben we op gereageerd en het bericht geplaatst. wij denken dat het via een ander omweg, bij jou binnen komt we kunnen het niet meer terug vinden. Als dat niet zo is horen wij het wel. veel plezier groetjes Opa & Oma xxxx

Rikie kluijtmans

Hallo maud
prachtig hoe jij je verhaal vertelt wat maak je veel mee
en mooie je dingen jij houd het zo nog wel de laatste maanden vol ,
sucses met je school en wat je verder nog gaat doen ,
heel veel groetjes,

Oma Mien

Maud de vakantie zit er weer op (nou op) over een week ga je er weer voor een paar dagen tussenuit.
Als dat zo doorgaat wil je niet meer terug komen naar ons nederig landje maar met al je kennis en ervaring zal het hier ook wel lukken. Maud heel veel plezier weer in Ruta Maya en succes op school.
Wat de laatste regel van je blog betreft, kan het nog meer met wat je nu al allemaal hebt gedaan.
Groetjes van Oma & Opa xxxx

Wijna & Ferry

Hallo Maud, we zijn weer helemaal op de hoogte van al je avonturen en (heel veel) uitstapjes. Jij ziet toch wel heel wat van Mexico en ook nog de VS!! Dan was vandaag vast weer heel "gewoon" op school maar na zo'n lange vakantie ook wel weer leuk om iedereen te zien.
Ik heb eens even gekeken naar het weer in Queretaro maar dat ziet er erg aangenaam uit met zo'n 23 graden, stukken beter dan hier met een temperatuur van net boven 0 en wat sneeuwval, ook nog eens een harde oostenwind!
Het eten daar lijkt me ook heerlijk, ook even gekeken wat Tamales zijn, inderdaad nogal bewerkelijk maar daar draien oma's hun hand niet voor om! Heel wat anders dan boerenkool met worst.
Hoe dan ook, het is erg leuk je blog te lezen, je hebt het ook wel erg getroffen met je gastgezin.
En inmiddels al op de helft, zoals je weet gaat het berg opwaarts altijd wat moeilijker dan eraf dus voor je het weet stap je weer in het vliegtuig naar Nederland.
Geniet nog maar van je verblijf daar en....ik ben zeker jaloers dat je zo goed Spaans spreekt, klasse!!

Groetjes van ons,
Wijna & Ferry
Adios

Pascal & Anja

Buenas Tardes Maud,
Tja wat valt er nu nog te zeggen......zoveel leuke ervaringen en zoveel mooie herinneringen.
Dat is iets dat pakt niemand jou nog ooit af.
Geniet ervan meid en wij kijken weer uit naar je leuke verhalen.
Saludo tio Pascal y tia Anja

Robert

Ik dacht vanochtend dat het spam was, de mail over jouw blog. Blijkbaar staat je naam niet meer in de mail maar is het toch een echte blog.
Weer terug naar school idd. Wel weer ff wennen denk ik. Je begint er ook al naast te schrijven omdat je op 5 feb terug kwam ipv januari ;)
Veel plezier volgende week op de Ruta Maya maar als het net zo gezellig is als afgelopen weekend dan zit dat wel goed.

Opa Theo & Oma Mien

Hoi Maud;
Wij kijken er altijd erg naar uit als er weer een blog van jou binnen komt, wij waren deze keer eerst naar de foto's gaan kijken. Daarop hadden wij meteen een reactie geschreven, maar nu blijkt dat je dat niet ontvangen hebt. (mooie foto's) Maud niet getreurd wij gaan het gewoon opnieuw doen. Wij denken dat dit wel de langste vacantie is geweest die je ooit gehad hebt, (je had best naar Nederland op vacantie gekund) Maar vervelen is er in Mexico niet bij, 100 jaar grondwet weer een vrije dag en daar speelt Queretaro ook een mooie rol in. Deze dag is nog niet voorbij of er is weer een feestje babyshower zwanger zijn, Dat gaat ook nog bij Liz gebeuren een echt vrouwen feest. Na Spaanse les nog even de vriendinnen opzoeken op school, dat is een goed teken dat je die mist dat wil zeggen dat je het naar je zin hebt. Dan gaan we weer even TAMALES maken bij een van de oma's, oma Mien was erg trots dat je aan haar kook kunst dacht. Dan gaan we weer verder 3, 4 en 5 februari Campamento ook weer een gezellige bezigheid dit kamp. Nog maar weer net terug van het kamp American Football, als wij alles zo lezen heb je geen tijd om je te vervelen. De show van Lady Gaga kwam ook hier groots op het journaal. Ja inderdaad 31 januari precies op de helft, Opa gebruikt daar geen centimeter voor. Maar met Kerst heb ik een nieuwe scheerzeep staaf gepakt, als die weer op is ben je thuis of onderweg. Want ook wij beginnen je te missen Maud. Nog veel plezier de komende tijd en succes op school. Maud tot de volgende blog Groetjes Opa & Oma xxxxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!