Mijn High School jaar in Mexico.

18 jaar en alweer drie maanden in Mexico!

Hola amigos!

Er zijn weer veel dingen gebeurd!

Nog even terug naar zondag 6 november. Ik had het de vorige keer nog niet in mijn blog vermeld, dus dat zal ik nu even doen. Mijn gastmoeder is namelijk zwanger! We waren die avond nog snel even een hapje aan het eten in een burgerrestaurant toen ze het me vertelden. De baby wordt rond eind mei geboren, dus ik ga de hele zwangerschap én de geboorte meemaken. Ze weten nog niet wat het geslacht gaat worden, maar dat krijgen ze bij de volgende afspraak te horen.
Cami vond het in eerste instantie helemaal niet leuk. Ze is heel bang om alle aandacht te verliezen en dat ze alles moet gaan delen. Maar nu, een paar weken verder, is ze wel bijgetrokken en vindt ze het toch wel leuk.
Ik vind het opzich niet heel erg, maar dat wordt de laatste 2 maanden van mijn uitwisseling niet heel veel slapen met een huilende baby in huis ;).

Op zaterdag 12-11 gingen we met het gezin naar een wijngaard. Ik wist niet precies wat we daar gingen doen, maar dat zou ik daar wel zien.
's Ochtends hadden Liz, Cami en ik eerst een cursus Scrapbooking (waar we een half uur te laat voor arriveerden, maar kan allemaal in Mexico). Ik ging een fotoboekje maken voor dingen die ik meemaak in Mexico. Het was mij wat te creatief, maar ik heb mn best gedaan (en met veel hulp, omdat ik geen creatieve geest heb) is het resultaat toch erg mooi geworden en ben ik erg tevreden.
Vanuit de cursus werden we door Victor opgehaald om naar de wijngaard te gaan. De eigenaar van de wijngaard bleek een goede vriend van Victor. Het was een diner voor bekenden van de eigenaar, en de gasten moesten zelf wat te eten meenemen. Ook was er een marriachi zanger die de hele avond (voor Mexicanen) bekende nummers heeft gezongen. Het enige mindere was dat het heel erg koud was. Jullie denken zeker, altijd warm in Mexico, maar dat valt opzich nog wel mee. In het zuiden is het misschien nog altijd erg warm, maar hier in het noorden koelt het 's avonds toch erg af. En het probleem met Mexico, alles is gebouwd op het doen van dingen in de openlucht, omdat het hier al snel ook weer warm wordt. Ook hebben de huizen geen verwarming, dus ik heb het hier best nog eens koud! (Vanochtend was het bijv. maar 5 graden, maar overdag warmt het dan toch weer op. Nu is het weer 24 graden.)

En toen was het eindelijk zover; het was vrijdag 18 november, mijn verjaardag! Ik vond het toch een beetje spannend, want ja, je wordt maar één keer 18, en dan hoop je toch dat het een beetje 'speciaal' wordt. 18 worden is eigenlijk de enige leeftijd dat er echt iets veranderd. Namelijk, al je rechten en plichten veranderen. Je mag namelijk ineens veel meer, maar je moet ook ineens voor zaken gaan betalen en regelen.

Die ochtend hoefde ik pas om 08:00 op school te zijn, dus had ik de tijd om mijn 2 pakketjes, van papa, mama en Kaj en van opa Peter en oma Mieke, die ik vanuit Nederland ontvangen had, te openen. En wat waren dat super cadeaus!! In het pakketje van papa en mama zaten heel veel leuke dingen, maar het meest geweldige is dat ik mijn rijbewijs mag gaan halen! Dit vind ik zo gaaf, en ben er dus ook suuuuuper blij mee! Heeeeeel erg bedankt papa en mama!!!! En Kaj niet te vergeten had voor mij ook een heeeel erg lief cadeautje gekocht, namelijk een Harry Potter kettinkje. Echt heel leuk! In het pakketje van opa en oma zat een leuke kaart, een brief, een boek (ben er al in begonnen!) en een tijdschrift. Ook jullie super bedankt. ik vind het echt super lief dat jullie aan me gedacht hebben!

Doordat ik zo vroeg opgestaan was om alles rustig open te maken, was ik al optijd klaar. Om 07.00 uur kwamen toen Liz, Victor en Cami binnen. Ze hadden ontbijt op bed gemaakt en kwamen binnen met het zingen van 'las mañanitas' (het Mexicaanse lang zal ze leven). Echt super leuk!
Daarna moest ik gewoon naar school. Op school werd ik eigenlijk alleen door 2 goede vriendinnen persoonlijk gefeliciteerd (een daarvan gaf me ook een cadeautje, een typsich Mexicaans t-shirt, heel leuk!) Even later kwamen er ook twee jongens naar me toe en zij begonnen ook 'las mañanitas' te zingen, de rest van de klas ging ook meedoen, dus dat was ook heel leuk!
Verder hadden we tijdens de les Marketing nog een soort 'surprise' zoals met Sinterklaas in Nederland. Iedereen had een paar weken eerder een lootje getrokken en voor diegene moest je dan voor 250 pesos wat kopen. Ik kreeg het tweede deel van Harry Potter (in het Spaans natuurlijk (:) en wat Mexicaans snoep.
In de pauze heb ik nog even met papa, mama en Kaj gepraat via een videogesprek op Messenger. Dat ging allemaal moeizaam met de slechte wi-fi op school, en de luidruchtige mensen in de klas. Ook was het voor mij best emotioneel, omdat het toch raar is om je verjaardag zo ver weg te vieren. Het was niet dat ik ineens weg of naar huis wilde, maar het was wel even een moeilijk momentje.

Na school zijn we met het gezin, voor mijn verjaardag, bij een Italiaans restaurant gaan eten. Dit was heel erg lekker! Daarna moest Liz naar huis, omdat er een man thuis aan het graven was voor het zwembad. Victor, Cami, Sofi (vriendinnetje Cami) en ik zouden eerst naar de garage gaan om de auto op te halen (de auto had al heel lang een barst in de voorruit en het was wel eens tijd om naar CarGlass (grapje, ze hebben hier geen CarGlass) te gaan). Daarna zouden we naar huis gaan om Liz op te halen en naar Antea (winkelcentrum) gaan om een cadeau voor mij te kopen voor mijn verjaardag.

We zijn alleen nooit meer terug gegaan naar Antea, want toen ik thuis kwam waren er vrienden en vriendinnen in huis die een Surprise Party georganiseerd hadden (het was het idee van mijn gastgezin, en mijn vrienden hebben het verder uitgevoerd). Dat was zo leuk! Ik had het wel een beetje aanzien komen, maar ik had geen idee wanneer, waar en wie.
Ik vond het zo leuk, maar vooral heel speciaal. Ik ken al deze mensen nog maar 3 maanden, en dat ze dit voor mij regelen vind ik echt ongelofelijk.
Mexicaanse traditie is dat als je taart krijgt je er een hap uit moet nemen (je snapt denk ik al wat er altijd op volgt; mensen die je hoofd vol in de taart duwen). Ja, dat gebeurde ook bij mij! Het was echt heel vies, maar ook wel weer grappig. Ook was er een piñata. Ik werd, geblindoekt, 18 keer rondgedraaid en moest toen nog die piñata zien te vinden (en nog met een beetje kracht raken). Dat ging niet heel goed, maar het was wel heel leuk! In de piñata zaten naast 'gewone' zaken, zoals snoepjes ook wat 'aparte' zaken, zoals condooms. Ik weet niet wat mijn gastgezin denkt dat ik van plan ben... hahaha

Wink

Op zaterdag 19 november (3 maanden in Mexico!!) ben ik samen met Karyme, voor mijn verjaardag, naar de bioscoop geweest. We zijn naar Fantastic Beasts And Where To Find Them (Animales Fantásticos y Dónde Encontrarlos, alle films worden hier namelijk naar een Spaanse titel vertaald) Het langverwachte nieuwe verhaal over de magische wereld van Harry Potter. Deze film gaat niet over Harry Potter zelf, maar gaat wel over de wereld van Harry Potter. Ik had al heel lang naar de film uigekeken en was ook vastbesloten om heel snel nadat hij uitkwam er naartoe te gaan (hij kwam uit op 18 november, en ik ging op 19 november er naartoe).
Het was een beetje inkomen, maar het was echt een hele gave film! Ik kan nu al niet wachten op het vervolg!

Na de film zijn we naar mijn huis gegaan, hebben pizza bestelt en tot half 1 's nachts films gekeken. Daarna werd Karyme door haar ouders opgehaald. Het was een hele geslaagde avond!

Op zondag vertelde Victor mij dat ik mijn koffer moest pakken omdat we naar Guanajuato zouden gaan tot maandag (ik had maandag namelijk geen school ivm. Día de Revolución).
Het was heel erg druk in Guanajuato en we moesten al heel lang in de file staan om de stad binnen te kunnen. We sliepen in een heel mooi hotel. Toen we aankwamen gingen we eerst wat eten in een heel mooi restaurant met super lekker eten. Daarna hebben we nog door de stad gelopen. Het was alleen echt heel erg druk. We konden bijna niet lopen, doordat er zoveel mensen op straat waren.
We zijn nog wel meegegaan met een tour. Het was een tour door het centrum met een band die op Spaanse wijze liedjes zong en speelde. De muziek was best leuk, alleen het was zo'n tour waarvan degene die aan het woord is 'heel grappig' zou moeten zijn en die echt wil dat je meedoet met 'leuke' activiteiten, zoals de wave, meezingen, meeklappen en gekke dansjes doen. Ja, misschien dat de 'normale' mens dat leuk vind, maar wij van de familie In 't Ven/van de Ven vinden daar he-le-maal niks aan, hahaha. Daarna zijn we terug naar het hotel gegaan en lekker gaan slapen.

De volgende dag zouden we met een soort kabelbaan (maar dan anders, hahaha) naar boven gaan om een mooi uitzicht over de hele stad te hebben. Het was er erg druk en we stonden best lang in de rij te wachten. Op een geven moment sloeg Liz haar armen om Victor heen en zou ze blijkbaar gezegd hebben dat ze zich duizelig voelde. Vrijwel meteen daarna viel ze flauw. Maar doordat Victor haar vast had en ze met haar rug naar mij toestond duurde het heel even voordat ik helemaal door had wat er aan de hand was. Victor vroeg me om hem te helpen en samen hebben we Liz naar een muur gedragen en haar daar neergezet. Het was een eng gezicht, want ze keek met levenloze ogen voor zich uit (ze had haar ogen niet gesloten), en ze was helemaal slap. Victor heeft haar gezicht toen met water nat gemaakt en toen kwam ze weer bij. Cami was inmiddels helemaal overstuur en die heb ik een beetje proberen te trootsten. Toen Liz bijkwam was ze vrijwel meteen weer helemaal helder, niet afwezig ofzo. We zijn toen maar uit de rij gegaan en naar een terrasje gelopen om Liz wat suikers te geven.
Ze was namelijk zaterdag de hele dag/nacht druk bezig geweest en o.a. ook naar de disco geweest, en dan zondag ook de hele dag druk in Guanajuato. Als zwangere vrouw was het haar daarom even te veel geworden.

We zijn na een tijdje alsnog naar boven gegaan, en dat uitzicht was echt prachtig! Ik denk dat ik Guanajuato misschien tot nu toe wel de mooiste Mexicaanse stad vind die ik bezocht heb. Guanajuato heeft ook een hele andere stijl dan de meeste steden hier in Mexico.
Ik heb ook nog een 'Garito' gedronken (origineel met Tequila, maar omdat dat niet op openbare plaatsen verkocht mag worden met frisdrank) Het is frisdrank met zout, limoen en als je wilt Chile. Ook heb ik chips met limoen en zout gegeten.Het was allebei heel lekker. Meer Mexicaans kan volgens mij bijna niet!

Aan het einde van de middag zijn we weer terug naar huis gereden en hebben we dicht bij huis bij Sushi itto gegeten, een japans restaurant. Ik ben helemaal niet van de sushi, maar de andere gerechten hier waren echt heerlijk! Ook hadden we een tafel aan de gril waardoor je precies kon zien hoe ze je eten klaarmaakten. Erg leuk om te zien.

Ik vroeg Liz nog wat later op de dag hoe ze zich toen voelde. Ze zei dat ze zich goed voelde, maar dat ze de hele tijd het gevoel had dat ze teveel gedronken had. Ze was dus nogsteeds een beetje instabiel.

Vandaag ben ik weer gewoon naar school geweest, en donderdag beginnen wéér examens. En over 2 weken heb ik vakantie.

Dit was het weer, mijn hele speciale weekend!

Tot de volgende blog!

Maud

ps. Ik vind het trouwens altijd super leuk om jullie reacties op mijn blog te lezen en dat jullie toch zo ook een beetje betrokken zijn bij mijn avonturen!

pss. Ook heel leuk dat jullie in Nederland ook allemaal aan mijn verjaardag gedacht hebben, en me nog niet helemaal vergeten zijn! ;)

Reacties

Reacties

Robert

Wat een avonturen zit ik hier aan mijn ontbijtje al weer te lezen. Erg leuk wat je allemaal mee aan het maken bent en wat fijn dat je verjaardag zo speciaal is geworden. Dat is een erg leuke herinnering.
Liz moet toch maar wat rustiger aan gaan doen, zeg maar. Je hebt wel goed geholpen, kon je eens een keer iets terug doen.
Hasta la proxima!

Peter en Mieke

Wat heb je weer een geweldig weekend achter de rug. Fantastisch wat je gastouders allemaal voor je verjaardag gedaan hebben. Om nooit te vergeten. En ook nog het hele weekend uit eten. Het zal weer tegenvallen als je volgend jaar weer thuis bent en aan de gewone Hollandse pot moet. Je foto's zijn ook prachtig. Zo kleurrijk, echt wat we ons van Mexico voorstellen Alvast veel succes met je examens en tot de volgende blog. Doei xx.

Inge

Wat een heerlijk lang verhaal weer, en dat bijna alleen over 1 weekend!! Niet te geloven wat je allemaal doet. Ik vind het zo fijn dat je zo genoten hebt van je 18e verjaardag. Wat een lief gastgezin heb je toch en wat een leuke vrienden heb je gemaakt.Ze hebben je al helemaal opgenomen in hun Mexicaanse leven.Super!
Daarnaast is het toch ook wel een hele aparte ervaring om een "moeder" te hebben die zwanger is en straks een baby in huis. Kan je vast eens goed nadenken waarom die condoom in je pinata zat. Hahaha!!
Leuk dat je ook weer zo'n mooie Mexicaanse stad hebt bezocht. Ik vind het er prachtig uitzien en ik krijg er helemaal de reiskriebels van. Echt Mexicaans, ook met die Mariachi zangers op straat.En dan ook nog eens tig keer uit eten in 1 weekend. Niet normaal, dat is wel echt genieten. Straks samen naar de sportschool?? haha
Dat avontuur op die wijngaard vond ik ook wel heel speciaal. Dat zijn plekken waar je als gewone toerist nooit binnenkomt.
Kortom: wat een geweldig avontuur en mooie foto's. Succes met leren de komende week en tot snel.
Veel liefsxxx

Pascal & Anja

Hoi Maud,

Tof om te horen dat er zo leuk en lief met je wordt omgegaan en dat ze zoveel voor jou organiseren.

Ook hier in Nederland de verjaardag van Kaj goed gevierd dus everybody happy....!

Geniet er nog maar lekker van en jou vergeten....natuurlijk niet. Met al die techniek van tegenwoordig is het ook zo makkelijk om al jouw avonturen mee te beleven en jou een leuk of lief berichtje te sturen.

Tot horens.

Ome Pascal & tante Anja

Yvonne en Jos

Wat maak je allemaal leuke dingen mee, zeg!
En super leuk dat je gastgezin dat allemaal met je doet!
Geniet er van.

Oma Mien

Hallo Maud! Met veel plezier je blog weer gelezen. Het is weer een heel avontuurtje geworden het kan niet op daar in Mexico, dan ook nog een zwangere gastmoeder wie had dat gedacht dat je dat proces ook nog helemaal mee mag maken doe ze maar de groetjes en feliciteer haar maar van ons en wens haar een fijne en gezonde zwangerschap en jij Maud ga zo door met je avontuurtjes en geniet er maar fijn van. groetjes Oma & Opa xxx

Opa Theo & OmaMien.

Lieve klein dochter van ons, ik moet deze keer op oma's PC je blog lezen. Ik heb de blog deze keer niet ontvangen, hoe dat komt geen idee. Maar niet getreurd ik kom er toch wel achter hoe het jou in Mexico vergaat. Dat is niet niks, je bent niet met je neus in de boter gevallen,. maar echt in de slagroom. Zo'n verjaardag vergeet je nooit meer, wat een geweldige mensen om je heen. Hier zullen veel uitwisselings leerlingen jaloers op zijn met zo'n lief gastgezin. Feesten, reizen ga zo maar door, dat wordt afkicken over 8 maanden als je weer thuis bent. Maud succes met de examens de komende week. En tot de volgende blog maar wel graag op mijn laptop groetjes Opa en Oma xxxxx

rikie kluijtmans

hallo maud
wat een mooie verjaardag en wat maak je super leuke dingen mee dit zal je niet vlug vergeten nu maak je ook nog een geboorte mee het kan niet op daar in mexico
groetjes Rikie

Anne

Woaaah wat een avonturen haha. Toch geen taco met kaarsjes dus. Echt heel leuk om je verhalen te lezen.

Veel succes & plezier!

Xxx Anne

Mary

Hoi Maud,

Iedereen zegt altijd dat ze geen tijd hebben maar ik ben bijna altijd de laatste die je blog leest druk druk druk (hahaha).
Jij komt je tijd daar wel door lees ik....wat een verwennerij daar allemaal. Wat gaat de tijd ook snel al weer 3 maanden in Mexico maar gelukkig nog 8 maanden te gaan. Maud geniet er van want voor dat je het weet ben je weer in Nederland waar je alles zelf moet betalen (18 jaar) haha.
Groejes 4M

Ferry & Wijna

Hola Maud,

Door allerlei (verhuis)drukte hadden we je blog een tijdje niet gelezen, dat hebben we nu weer ingehaald en het is echt duizelingwekkend wat je allemaal meemaakt! Je hebt dan ook wel erg geboft met je gastouders, die zijn geweldig, ook dat ze je zo verrast hebben op je verjaardag! Goed dat je daar vrienden hebt gemaakt ondertussen en leuke dingen doet, (behalve dansen en de mis bijwonen). Je blog leest als een spannend verhaal, je schrijft ook goed beeldend en creatief, al vind je dat je dat niet bent! Onontdekt talent zullen we maar zeggen (ahum). Kan je mooi wat mee nu je vakantie hebt, 3 maanden nog wel. Reken maar dat ze met Kerst weer flink uitpakken met allerlei feesten, lekkers, kado's...en de kerk.
Tot de volgende mail, succes met alles.
Groetjes,
Ferry en Wijna.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!