Mijn High School jaar in Mexico.

Mijn recente ervaringen.

Holaaa!

Even een update, want er is in een korte tijd zoveel gebeurd.

Zaterdagochtend ben ik weer naar Cadena gegaan. Deze keer was ik niet de enige 'vreemde' want Karyme had nog twee vriendinnen uitgenodigd van school. Het was weer net zo vreselijk als de week ervoor met spelletjes, bidden enz., maar ik deed het voor Karyme. Het was wel leuk om er te zijn omdat het haar verjaardag was. Ik heb haar een kaart met de bezienswaardigheden van Helmond gegeven, een sleutelhanger met Nederlandse klompjes en een boek. Ze vond het erg leuk.
Om 15:00 uur moest ik alweer weg, om me klaar te maken voor mijn Ritmos Latinos dans uitvoering die avond.

Voordat ik weg moest voor de dans gingen Liz, Victor en Cami de nieuwe puppy ophalen. Een lichtbruine pomeriaan. Het is echt een super schattig hondje! Het is een mannetje en nu hij na een paar dagen gewend is aan Cleo is hij al super dominant. Hij gromt en blaft al naar Cleo, terwijl zij heel onderdanig is. Dat gaat nog wat worden.. Maar het kleintje is wel super zacht en schattig.

Om 18:20 uur moesten we verzamelen bij het theater. Opzich was iedereen er redelijk optijd. Toen wilden we naar binnen om ons voor te kunnen bereiden, maar dat ging niet. De show was namelijk in twee delen verdeeld en alle mensen van het eerste deel waren nog binnen. Omdat het anders te druk werd mochten de mensen van het tweede deel pas naar binnen wanneer de mensen van het eerste deel naar buiten kwamen. Toen zijn we maar even gaan kijken in de zaal. Deze zat helemaal vol. Ik denk dat er wel meer dan 100 mensen waren.
Alles ging zo chaotisch. Het tweede deel had eigenlijk om 19:00 uur moeten starten, maar op zijn Mexicaans was dat natuurlijk veel later. We hebben nog wat geprobeerd te oefenen, want onze dans was nou niet echt geperfectionaliseerd, maar dat ging ook al niet, want de helft was aan het dansen met een andere groep of was nergens te bekennen. Maar mijn klasgenoten maakten zich niet zo druk; 'zo gaat het ieder jaar' zei een jongen tegen me. Nouja, zal wel Mexicaans zijn.
Daarna mochten we eindelijk naar binnen, en gingen naar een soort ruimte om ons helemaal klaar te maken. Nogmaals was het heel chaotisch en niemand had enig idee wanneer we aan de beurt waren, maar opeens stonden we in de coulissen en na het huidige optreden zouden wij aan de beurt zijn. Toen was het hopen op goed geluk dat alles goed zou gaan én het er ook nog een klein beetje gesynchroniseerd uit zou zien. Ik was best zenuwachtig want het dansen vind ik al niks én om dat ook nog half onvoorbereid te doen is al helemaal niet mijn ding.
Maar uiteindelijk vind ik het best goed gelukt. Mijn stukjes gingen voor mijn gevoel goed, en hoewel de totale dans verre van perfect was, viel het me nog best mee.

Na de dans ben ik nog naar het huis van Karyme gegaan, de vriendin die jarig was, en heb er nog wat gedronken samen met anderen. Het was leuk, en de familie verwelkomde me erg hartelijk!

Op zondag ben ik gaan schaatsen! We moesten eerst naar de winkel, maar daarna zijn we naar de schaatsbaan gegaan. Samen met Cami heb ik geschaatst. Ik had het al heel lang niet meer gedaan, dus het ging ook wat stroef. Het ging uiteindelijk wel beter, maar het bleef moeilijk. Ik vond het wel super leuk!

En dan was het op 8 november tijd voor de verkiezingen. Ik zou het deze keer meemaken vanuit de 'Amerikaanse tijdzone' en dus alles kunnen volgen. Op school ging het er wel een beetje over, maar de sfeer was niet heel erg gespannen. Ik, en velen anderen met mij, denk ik, gingen er eigenlijk gewoon vanuit dat Clinton zou winnen. Want ja, wie is er nou zo gek om op een debiel als Donald Trump te stemmen. Natuurlijk zijn er altijd wel een paar gekken, maar veel zouden het er niet zijn. Clinton zou gewoon winnen.
Zo bleef het ook een hele tijd, maar toen daadwerkelijk de resultaten binnen kwamen druppelen werd het toch steeds spannender. Op een gegeven moment werd het zelfs eng. Trump ging aan de leiding. Ook won hij de belangrijke 'swing state' Ohio. Nu was het afhankelijk van Florida. Als Trump deze staat zou winnen zou de nachtmerrie wel heel erg dichtbij komen. En ja hoor, ook Florida werd door Trump gewonnen. En hoewel Clinton nogsteeds theoretisch zou kunnen winnen zag iedereen wel in dat het over was. Amerika heeft zichzelf overgegeven aan een gek met vreselijke ideeen over immigratie, zorg, wapens, abortus, klimaatveranderingen én wil zelfs een muur bouwen bij de grens met Mexico. Het kan aan mij liggen, maar als ik dit rijtje zie, zou ik zo iemand nooit de belangrijkste functie, op politiek gebied, in de wereld laten bekleden. Ik vraag me af of de Amerikanen die op Trump hebben gestemd wel snappen wat ze gedaan hebben. De nieuwe president van de VS is niet alleen iets dat de Amerikanen aangaat, maar (in dit geval; helaas) ook de hele wereld.

Het was daarom ook niet gek dat mijn klas en de leraren (net zoals ik) erg aangeslagen waren door de winst van Trump. Het ging er de hele dag over. Gek vind ik het niet. Ik zou me ook niet meer veilig voelen als een 'latino-hater' het voor het zeggen gaat hebben aan de andere kant van de grens, én dan ook nog 'jouw' land voor een of andere muur wil laten betalen.

Wel weten we nu wat voor Amerikanen er in de VS wonen, en natuurlijk zijn ze niet allemaal zo. Verre van. Maar het zijn er genoeg om een man die graag over zijn vermogen opschept, vrouwen verbaal belachelijk maakt en vrouwen seksueel aanrandt president te maken. En, ohja, hij heeft ook geen enkele politieke ervaring. Well done, US!

Ik wacht in spanning af wat er verder met deze wereld zal gaan gebeuren..

Dit waren weer mijn laatste ervaringen.

Tot de volgende blog!

Maud

Reacties

Reacties

Robert

En in eens wist ik het, je moet de politiek in. Pas maar op wat je zegt over Trump anders mag je straks de VS nog niet meer in, maar ja een echte politicus laat zich de mond niet snoeren.

Mary

Ja Maud hier hopen we ook dat het allemaal goed gaat komen met Trump aan de macht. Helaas had ik het wel verwacht dat hij zou winnen omdat je geen twee keer achter elkaar geschiedenis kunt schrijven helaas.
Gelukkig is je dans optreden achter de rug en is het ook nog best goed gedaan....super!!!
Nog acht dagen en dan is het zover 18 jaar......YES.

Groetjes van de 4M uit het koude natte Nederland

Inge

Ik was ook erg verbaasd over de winst van Trump. Er wordt vandaag al volop geprotesteerd in de USA, hoorde ik. Maar dat zal niet helpen, dat noemen ze democatie. Ik snap dat het bij jullie in Mexico extra hard is aangekomen. Benieuwd of Trump ook echt gaat doen wat hij heeft "beloofd".
Fijn dat je zoveel plezier hebt met je vriendinnen.
En die puppy, wat een schatje. Voed jij dit moppie maar eens een beetje op en leer hem maar eens wat handige trucjes. Jij weet hoe je dat moet doen, toch? Succes xxx

Rikie kluijtmans

Hallo Maud wat een leuke foto,s
en weer een mooi verhaal ga zo door dan kom jij je jaar
wel fijn door
leuke verjaardag alvast gewenst groetjes

Peter en Mieke

Het is iedere keer weer geweldig om jouw verhalen te lezen. Ook hier in Nederland was iedereen verbaasd dat Trump de verkiezingen gewonnen heeft. Nog maar eens afwachten wat er van zijn plannen terecht komt.
Fijn dat je zulke leuke vriendinnen hebt. En wat leuk dat er een puppy in het gezin bijgekomen is. Zoals mama al zegt, probeer jij hem maar een beetje op te voeden.
Nou lieve Maud, nog een week en dan ben je Volwassen!!!! Doei xx

Pascal & Anja

Hoi Maud,

Tja we kunnen er allemaal van vinden wat we willen en ook wij zijn niet gecharmeerd van de persoon Trump. Wel zijn wij van mening dat er bij de meeste politieke leiders een steekje los zit en dat er aan allemaal wel iets schort. We zijn met z’n allen de wereld danig aan het kapot maken dus of Trump nu wel of niet aan de macht is gekomen wij weten niet of dat veel verschil gaat maken. Hij heeft het imperium van zijn vader groter weten te maken dus hij is toch ook weer niet helemaal gek. Clinton is ook niet heilig dus eigenlijk was het kiezen uit twee zeer slechte. Maar inderdaad democratie. Ach er zijn zoveel mensen die weg lopen met Amerika en de Amerikanen. Maar goed dat hebben wij nog nooit begrepen. Zo zie je maar weer waar deze Amerikanen toe in staat zijn. Een raar volkje. En dat dit voor de buren Mexico rampzalig is dat snappen wij ook nog maar ach wat is er in Mexico wel allemaal niet mis. Maar goed dat over de politiek. Laten we maar hopen dat het allemaal meevalt en we op een bepaald moment de wereld nog een beetje kunnen redden.

Zo, zo een waar optreden. Op Facebook hadden we al foto’s voorbij zien komen, LOL. Lachen hoor en knap gedaan. Die spanning hoort erbij dat noemen ze plankenkoorts en is volstrekt normaal, ha,ha.
Wij zijn trots op je.

En wat een klein hondje zeg. Meteen manieren leren hoor want anders gaat dat nog fout….nu al zo dominant. Ach Maud een hele leuke taak erbij voor jou. Ha, ha.

Nog veel plezier.

Groetjes ome Pascal & tante Anja

Opa Theo & Oma Mien

Wat het naar de kerk gaan, loopt Mexico 50 jaar achter met Nederland want dat was hier ook zo. Maar wat wij wel heel erg leuk vinden van jou is het dansen, ook al is het niet zo jou ding zoals je schrijft. Maar wie weet komt die interesse nog wel want dansen is erg leuk. Opa zou het best willen dat hij het als de slechtste zou kunnen, maar dan moet je wel gehoor van muziek hebben en dat weet jij wel Maud dat heeft Opa niet. Daarom Maud ga zo door wie weet gaat het jou wel lukken. Als wij telkens de foto's zie valt het ons op dat jij zo groot bent ten opzichte van je Mexicaanse vriendinnen. De nieuwe puppy is weer een mooi knuffel diertje. Oma is telkens zo trots van de mooie foto's, dat ze vanaf haar telefoon bekijkt op de televisie het schaatsen en het dansen vindt ze geweldig. Wat Trump betreft moeten we maar afwachten, maar hopelijk zal hij nu wel bijdraaien nu zijn doel is bereikt, de soep wordt meestal niet zo heet gegeten. Maud we hebben een verjaardagskaart gestuurd en zijn erg benieuwd wanneer die aankomt, en een fijne verjaardag over 8 dagen (Volwassen!!!) groetjes xxxxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!