Mijn High School jaar in Mexico.

School, Chicago en Oaxaca.

Hola a todos!

Weer even een update van alles wat ik heb meegemaakt in de afgelopen twee weken.

Ik ben weer gewoon naar school geweest. School is vooral leuk door mijn vriendinnen en de mensen in mijn klas. De meeste lessen zijn namelijk vreselijk saai. Het naar school gaan is natuurlijk het grootste deel van het High School programma, maar ik zal niet zeggen dat het heel 'bijzonder' is. Het is namelijk zo, ik heb mijn lessen niet 'nodig' voor Nederland. Ook versta ik van de lessen in het Spaans nog steeds niet heel veel.
Het naar school gaan is natuurlijk wel een fijne dag besteding, want elke dag maar thuis zitten zou ook niks zijn. Ik heb het ook erg leuk met de mensen op school. En doordat ik naar school ga ontmoet ik de Mexicanen van mijn leeftijd. Het is alleen jammer dat ik ook echt huiswerk en toetsen moet doen. Het in de les zitten vind ik verder niet erg.
Volgende week heb ik weer toetsweek. Beetje snel achter elkaar als ik eerlijk ben, maar het semester (augustus-december) is verdeeld in drie 'paricales' (drie perioden) en aan het einde van elk parical is er een toetsweek.
Aan het begin van december krijg ik dan ook vakantie. Deze duurt tot begin februari. Dus dat is een lekker tijdje vrij. Opzich vind ik dat super fijn. Dan kan ik ook andere dingen doen naast school, maar drie maanden vakantie is natuurlijk wel heel lang. Ik hoop dat ik me dan ook niet té erg zal gaan vervelen.

Verder heb ik mijn eerste voetbalwedstrijd gehad! Het bleek een wedstrijd op half veld. Dat had ik niet verwacht. Het is namelijk best lastig, om met 'grote' meiden op zo'n klein veldje te spelen.
En, voor het begin van de wedstrijd moesten we allemaal in een kring gaan staan en elkaars handen vastpakken. Daarna ging iedereen een gebed zeggen en sloegen ze een kruisje. Dat was echt heel apart voor mij, omdat we dat in Nederland sowieso niet doen, en ik helemaal niet gelovig ben. Maar het is weer eens wat anders!
We hebben de wedstrijd uiteindelijk helaas met 2-1 verloren, maar het was leuk om te spelen.

Ik heb ook weer twee hele gave tripjes gemaakt; Chicago en Oaxaca.
Ik zal beginnen met het tripje naar Chicago. Van vrijdag 7 okt. tot en met maandag 9 okt. zijn we met het gezin naar Chicago gegaan.
Vrijdag kwamen we pas laat in Chicago aan, dus hebben we niets meer kunnen doen.
Zaterdag hebben we een tour door het centum gedaan. Zo hebben we o.a. de 'Giant Bean', Willis Tower en heel erg veel wolkenkrabbers gezien. Ook hebben we gewinkeld in de 'Water Tower Place', een groot winkelcentrum.
's Avonds gingen Liz en Victor dineren in een twee-sterren restaurant. Cami en ik hebben toen in de hotelkamer uitgerust.
Zondag was de dag van de marathon! Deze begon al om 7.30 uur, maar Cami en ik werden rond 10.00 uur opgehaald door Liz, om Victor aan te moedigen dicht bij de finish. De sfeer die er bij zo'n marathon hangt is echt super! Iedereen is heel vrolijk en moedigt iedereen aan. Doordat het een grote marathon was waren er mensen van over de hele wereld!
Victor is uiteindelijk gefinisht in 4 uur en 38 minuten. Zijn beste marathon heeft hij in een uur minder gelopen, maar voor deze marathon had hij niet heel erg goed getraind. Maar ik vind het sowieso al knap, een hele marthon rennen!
Na de marathon was Victor helemaal kapot. Daarom hadden ze geen zin meer om de stad in te gaan. Toen ben ik zelf maar nog even de stad gaan verkennen. Overal zag je nog mensen lopen die meegedaan hadden aan de marathon.
's Avonds zijn we nog lekker in een steak restaurant gaan eten. Daarna zijn we ook nog in de Willis Tower gegaan. Dat was heel erg mooi, Het was inmiddels al donker, dus het was Chicago By Night. In de toren heb je een soort 'glazen uitsteeksels' waar je dan in kan staan. Dan kan je dus 103! verdiepingen naar beneden kijken naar de straat. Echt heel erg gaaf!
Maandag vlogen we alweer heel erg vroeg terug. We moesten alweer om 02:00 uur op, en waren rond 11:00 uur weer in Queretaro.

Wat was Chicago gaaf zeg! Het is een hele mooie, schone stad, met heel erg veel wolkenkrabbers. Ook is er veel natuur in de stad te vinden. Het was wat fris vergeleken met de Mexicaanse temperaturen, maar het was verder heel mooi weer met veel zon. Liz had het het hele weekend vreselijk koud. Tja, die Mexicanen zijn dat weer ook niet gewend, haha!
Als ik de kans krijg ga ik zeker nog een keer terug!

Dan de trip naar Oaxaca. Op zaterdag 15 en zondag 16 okt. zijn we met het gezin naar Oaxaca gegaan. Daar hadden we een soort 'familiedag'. We moesten naar het feest in de traditionele klederdracht uit Oaxaca. Eerst moesten we naar de kerk om een mis bij te wonen. Heel ongemakkelijk als je niet weet wat je moet doen, maargoed.
Daarna gingen we naar een grote zaal. De hele familie was aanwezig en per 'tak van de familie' kreeg je een tafel. Dit doen ze ieder jaar. Het idee lijkt me dan dat iedereen met elkaar bijkletst enz., maar iedereen bleef eigenlijk bij de directe familie hangen. Ook was er niks geregeld qua eten en drinken. Dat moest nog allemaal op dat moment gekocht worden. Dus iedereen om de zoveel tijd naar de winkel om (vooral) de drank aan te vullen. Ook werd er natúúrlijk weer veel gedanst. En ook moest ik natúúrlijk weer meedansen. En het is natúúrlijk nog steeds niks voor mij, maar wat moet dat moet. Ik heb me gewoon goed aangepast en ben een paar keer gaan dansen (maar niet te vaak, haha). En, Liz vindt het dansen ook niet zo geweldig, dus dat hebben we gemeen, hahaha!
's Avonds gingen Liz en Victor samen eten. Cami en ik bleven in het hotel, maar ik zou die avond uitgaan met wat familieleden (klinkt zo oud, maar het waren jonge mensen hahaha). We zijn rond 23:00 uur naar een club vertrokken. Daar moesten we zoals gewoonlijk, op zijn Mexicaans, nog wachten op de rest. Maar het was een hele leuke avond en ik heb heel veel lol gehad!
We waren pas erg laat terug, maar de volgende dag moest ik weer vroeg op om met wat familie te gaan ontbijten. Dit was een typisch ontbijt uit Oaxaca. Wat zij voor ontbijt eten, eet ik voor lunch of diner. Wat was het veel! Ook was het allemaal heel 'zwaar' voor de ochtend, maar het was wel heel erg lekker!
Daarna zijn we het centrum van Oaxaca gaan bekijken. Het is echt heel erg Mexicaans, super! We hebben o.a. een typische Mexicaanse markt bezocht, en ik heb Sprinkhaan geproefd, iets typisch uit Oaxaca. Ik vond het niet lekker hahaha.
Na deze wandeling moesten we weer naar familie om bij iemand thuis te eten. Dit keer was het met wat directere familie. Dit was ook heel leuk om mee te maken. Iedereen was weer aan het drinken (Mezcal, Tequila, bier). Ook is het hier normaal dat iedereen door elkaar heen schreeuwt. Ze willen allemaal zo graag praten, dat het een chaotische boel wordt. Ik kan er dan natuurlijk helemaal niks van verstaan, maar het is wel heel grappig.

Onze vlucht vanaf Oaxaca naar Mexico-Stad vertrok (eigenlijk) om 20:10 uur. We hadden helaas meer dan een uur vertraging, dus vertrokken we pas rond 21:15 uur. Daarna moesten we nog 3 uur terug rijden naar Queretaro, en waren we pas rond 02:00 uur thuis.

Vandaag moest ik weer gewoon naar school, dus stond mijn wekker om 5:50 uur. Ik heb dus sinds zaterdag niet heel erg veel slaap gehad, zal ik maar zeggen. Maar het was het wel waard, want het was heel leuk in Oaxaca!

Dit was het weer. Over twee dagen ben ik hier ook alweer 2 maanden, en over een maand word ik 18. Wat gaat het allemaal toch snel!

Tot de volgende blog!

Maud

Reacties

Reacties

Robert

School hangt er maar een beetje bij zal ik maar zeggen ;-)
Feestje hier, feestje daar zal ik zeggen. Hij gaat lekker!

Peter en Mieke

Goedemorgen wereldreiziger!!! Wat heb je weer veel meegemaakt de afgelopen 2 weken. Je vliegt van noord naar zuid en tussendoor nog even naar school. Wat een geweldige gastouders heb je dat ze je zoveel van Mexico laten zien. En stoer hoor, dat je zelfs de sprinkhanen proeft. Je ziet er geweldig mooi uit in de traditionele Mexicaanse jurk. Vindt je het gek dat de jongens naar jou kijken!!! Veel succes met je proefwerkweek en tot de volgende blog. Doei xx

Opa Theo & Oma Mien

Hoi Maud

Fijn weer zo'n mooie blog te lezen, maar wat jij in twee maanden ziet en meemaakt hebben wij in 77 jaar nog nooit gezien. Maar wat wij heel mooi vinden is die kleurrijke jurk, geweldig moet je straks thuis ook meer doen want je bent daar een hele DAME mee. Chicago met die wolkenkrabbers levert mooie plaatjes op, maar daar zouden wij ons niet echt thuis voelen wij houden het liever in Nederland. Feesten zal voor jou straks ook een wekelijks gebeuren gaan worden want je kunt er wat van (DANSEN BIJVOORBEELD). En tot slot Maud als je straks terug bent zal ik aan Oma vragen of ze een sprinkhanen diner maakt in plaats van frietjes. P.S. Wij vergeten nog die vakantie van December tot Februari,(BELACHELIJK) Maud nog lekker genieten en tot weer een volgende blog. Groetjes Opa & Oma

Pascal & Anja

Hoi meid,

Leuk verhaal weer en ja zoals papa zegt school zit niet op de eerste plaats, ha,ha. Geniet er maar gewoon van nu het kan. En top dat je gastouders zulke lieve vrijgevig mensen zijn. Tot het volgende blog maar weer.

Ome Pascal & tante Anja

Inge

Ik heb weer genoten van je verhaal en alles wat je hebt meegemaakt. Nu heb je ook de echte Mexicaanse sfeer geproeft op het famileifeest daar in Oaxaca. Leuk, en wat zie je er prachtig uit als "Mexicaans meisje".
Gave stad Oaxaca, jammer dat je Monte Alban hebt gemist. Maar je hebt straks zo lang vakantie, wie weet..En Chicago was weer heel wat anders maar ook prachtig volgens mij.
De komende weekenden worden nu wat rustiger heb ik van je begrepen. Misschien heb je dan ook eens tijd om af te spreken met vriendinnen van school of voetbal?
Leer ze de komende tijd en geniet. Hopelijk krijg je mijn pakketje (met lekkers, mmmm) snel. Dikke kus!

Rikie kluijtmans

Hallo Maud
wat een leuke blog en wat maak je veel mee
geniet er maar van want dit is wel heel gaaf
school komt in nederland wel weer
heel veel groetjes van ons

Mien

weer een leuke blog Maud. allemaal weer leuke dingen
beleeft en gedaan, eindelijk nu in wat rustiger vaarwater
gekomen en kun je zelf iets gaan onder nemen ik wens je daar veel succes mee
veel groetjes van ons xxx.

Yvonne

Hahahaha, wat grappig, feestneuzen zijn die Mexicanen! En wat maak je allemaal mee...ongelofelijk!
Geniet er maarmet volle teugen van!

Mary

Hoi Maud,

Jullie eten wat af daar op die feestjes. Wel heel erg leuk dat je het zo getroffen hebt met je gast gezin. Zo
als ik al zei op Facebook het leven mag ook wel een keer mee zitten. bedankt weer voor de blog en succes met school.
Groetjes 4M

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!