Mijn High School jaar in Mexico.

Un mes en México!

De eerste mijlpaal is bereikt; vandaag ben ik precies 1 maand in Mexico!! Deze maand is dan ook omgevlogen, en als ik eerlijk ben had ik niet verwacht dat alles zo goed zou gaan. Mijn grootste obstakel tot nu toe is nog de taal (hoewel het wel steeds wat beter gaat. Ik praat thuis standaard Spaans, en als ik het niet begrijp nog in het Engels. Directe vragen kan ik nu redelijk goed beantwoorden, maar een gesprek volgen is echt nog te moeilijk) en de manier waarop er hier naar me gekeken wordt.

Als vrouw, blond met blauwe ogen, ben ik een soort attractie en word ik door bijna iedereen wel nagekeken en aangegaapt. Ook zijn er veel jongens op school die zomaar op me af komen om mijn nummer te vragen en me dan daarna via Whatsapp/Facebook meteen vragen of ik iets met ze wil gaan doen (doe ik niet en wil ik ook niet haha). Ook (proberen) veel vreemden (jongens) me toe te voegen op Facebook, maar die verzoeken weiger ik.
Ik kan je vertellen dat ik daar helemaal niet blij van word en me er ook super ongemakkelijk door voel. En ja, ik negeer de berichtjes op Facebook/Whatsapp die me niet aanstaan en dan wordt het wel minder, maar het staren op straat stopt niet. Zelfs Cami, ze is 10, had door dat ik door iedereen werd aangestaard. Ik heb toen tegen haar gezegd dat dat de reden is dat ik die mannen zelf niet aankijk. Dan worden ze in ieder geval niet op het idee gebracht dat ik 'interesse' in ze zou hebben.

Maar nu de leukere dingen!

Woensdag 14 september moest ik om 17.00 uur op de UAQ (Universidad Autónoma de Querétaro) zijn. Daar werd een feest georganiseerd, alvast voor de Dia de la Independencia, en we zouden er met verschillende mensen van AFS naartoe gaan! Ik was er precies om 17.00 uur en was benieuwd hoe lang ik zou moeten wachten, maar het viel gelukkig mee. Ik heb ongeveer 20 min. moeten wachten. Het was een erg gezellige avond met vrijwilligers en nog 2 andere studenten. Er waren ook verschillende kermis attracties en we zijn in 1 attractie gegaan, voor maar 10 pesos (50 eurocent, daar kan de kermis in Nederland nog wat van leren). Om terug te komen naar huis moest ik een taxi nemen en dat was best spannend want ik was alleen, alles moest in het Spaans en dan maar hopen dat alles goed gaat. Het Spaans praten ging goed én ik ben veilig thuisgekomen!

Donderdag 15 september had ik mijn eerste examen, psychology. De toets was in het Engels, maar ik had niet zo goed geleerd, omdat ik de dag ervoor met AFS weg was. De toets ging desondanks goed en was best makkelijk. De mogelijkheden om hier te spieken zijn trouwens eindeloos. De maatregelen die we in Nederland hebben: tas voor in de klas, telefoon uit je zak, tafels ver uit elkaar enz. Nou, daar hebben ze hier nog nooit van gehoord.
's Avonds ben ik met Liz, Victor en Cami naar een feest geweest in een hotel in Juriquilla, voor de Dia de la Independencia. Het was er heel druk en er was heel erg veel te doen, van typisch Mexicaanse kermis spelletjes tot heel veel eten en drinken en natuurlijk Mexicaanse muziek. Het was erg gezellig en super leuk om zo'n Mexiaans feest mee te maken!

Vrijdag 16 september, op de Dia de la Independencia zelf, heb ik niet zoveel gedaan. We zijn met het gezin naar de film gegaan en daarna naar een concert van Ierse muziek en dans. Ik verwachtte er niet erg veel van, maar het bleek best leuk te zijn! (Hoewel de tonen van de Doedelzak me iets te schel waren, haha) Cami vond er niet veel aan en heeft tijdens het concert maar wat Pokemons gevangen, ook leuk hahaha!

Zaterdag 17 september was het dan zover, we gingen naar Mexico City!! Ik heb erg uitgekeken naar deze dag omdat we Mexico-City gingen verkennen!
's Ochtends om 10.00 uur vertrok onze snelbus naar 'Ciudad de Mexico Norte'. Dit zijn super luxe bussen, dus dan is die rit van 3 uur niet zo erg. We konden niet met onze eigen auto gaan, omdat die niet Mexico-City in mag. In verband met de smog mogen alleen auto's uit Mexico-City de stad in. Nadat we aangekomen waren en Cami hadden uitgezwaaid (ze werd opgehaald door haar vader, om het weekend met hem door te brengen), gingen we naar ons hotel. Het was een super groot gebouw met wel 22 verdiepingen. Wij zaten op de 19e verdieping, en op het moment dat we in de lift zaten waarschuwde Liz mij voor het gevaar van aardbevingen in Mexico-City en dat je ze het beste voelt als je hoog in een gebouw bent. Lekker dan, hahaha. Maar gelukkig hebben we daar geen last van gehad!
Nadat we onze spullen in de kamers hadden gezet gingen we op pad. We hebben eerst super lekkere taco's gegeten als lunch. Ik had 'pastor' en 'bistec con queso' taco's, echt heerlijk! Daarna zijn we met een 'Turibus', een touristenbus door de stad gereden. We zijn uitgestapt op de 'Plaza de la Constitución'. Hier werd van 15 op 16 september om 00.00 uur de klokken geluid en 'viva Mexico'geroepen(Grito de Dolores)door de president (ik heb deze ceremonie op tv gekeken), en nog geen 2 dagen later stond ik op datzelfde plein, echt heel gaaf! We hebben er rondgelopen en zijn daarna wat gaan drinken. Toen zijn we weer in de tourbus gegaan en hebben nog veel meer dingen gezien, o.a.: Palacio de Bellas Artes (een groot, mooi gebouw waar je naar concerten kan gaan), Auditorio Nacional (concerthal waar de meeste internationale artiesten komen optreden), verschillende parken, het enige kasteel in heel Mexico; Castillo de Chaputlepec en nog veel meer.
Ook moesten we in de tourbus goed opletten, want de bomen en elektriciteitsdraden waren zo laag dat wanneer je ging staan het heel erg gevaarlijk was. Dat is ook nog eens een ervaring!
Na onze hele dag touren zijn we nog ergens gezellig wat gaan eten. Daar heb ik ook Mezcal geproefd, en wat is dat vies! Het is echt hele sterke drank (ong. 48% alcohol) met een hele vreemde smaak.

Zondag 17 september zijn we 's ochtends om 09.30 uur naar een voorstelling gegaan van 'Ballet Folklóricode México' in het Palacio de Bellas Artes. In de concerthal was het heel mooi en de voorstelling was ook heel erg leuk! Het was typsich Mexicaanse dans met een Mariachi band!
Daarna zijn we terug naar het hotel gegaan en al vrij snel moesten we weer vertrekken naar het busstation. Daar ontmoeten we Cami ook weer en zijn we naar huis gegaan.

Wat een super weekend was dat, echt heel gaaf dat ik dat allemaal heb mogen zien en meemaken! Echt super dat mijn gastgezin dit allemaal voor mij wil doen!

Volgende week zaterdag hebben we een bruiloft in Puebla, maar omdat mijn gastgezin wil (en ik natuurlijk ook!) dat ik Puebla leer kennen gaan we een dag eerder! Heb er heel erg veel zin in!

Vandaag op school heb ik mijn volgende 2 examens gehad; Frans en Ciencias de la Salud. Frans ging best goed (hoewel ik Spaans en Frans steeds door elkaar blijf halen), maar Ciencias de la Salud ging niet goed. Ik heb mijn naam en 1 vraag in kunnen vullen, haha. Ik hoop nog op wat vooruitgang de komende tijd, zal ik maar zeggen.

Dit was het weer.

Besos!

Maud

p.s. De foto's staan weer onder het kopje 'foto's'.

Reacties

Reacties

Robert

Jij boft idd echt met je gastouders. Die weekenden zijn zo best te doen. Het ergste is dat je straks beter Spaans spreekt dan ik. Ik moest al gaan opzoeken.
Het volgende tripje is ook al geplanned lees ik. Erg speciaal en fijn dat jij ook zo enthousiast bent om Mexico te leren kennen.
Aan de jongens is het dus nog even wennen misschien dat de dames nog tips hebben. Als je ze wat vaker ziet dan zou ik ook wel een keer vriendelijk terugkijken :) maar voorlopig ben jij nog de attractie.
Veel plezier. Doei!

Yvonne en Jos

Wat maak je allemaal mee, zeg! Super!
Geniet er vooral van. ????????????

Yvonne en Jos

Oohhh..emoticons lukken niet op deze site. Waren geen vraagtekens, dus maar een smiley. Hihi

Inge

Ben best een beetje jaloers op jou! Wat een leven heb jij daar! Ik vind het zo ontzettend fijn om te lezen dat de tijd vliegt. Dat is een heel goed teken. Maar je hebt ook wel erg veel geluk met zo'n geweldig gastgezin. Wat fijn dat ze je overal mee naar toe nemen en je zoveel van Mexico kunnen laten zien. En jij geniet van alles! Geweldig! Laat Victor en Liz maar eens merken dat ze zo goed voor je zorgen! Succes op school met je toetsen en weer een heel mooi weekend in Puebla. (heb je al een feestjurk voor de bruiloft??) Kusjes! (p.s. je foto's zijn ook weer erg leuk!)

Peter en Mieke

Wat heerlijk om weer een verhaal van je te lezen. Wat jij de afgelopen maand al meegemaakt hebt maken de meeste mensen in hun hele leven niet mee!! Maar je geniet er lekker van. Behalve dan van de jongens ha...ha. Nou meisje veel succes met de rest van je toetsen. En alvast veel plezier in Puebla. Doei xx

Opa Theo & Oma Mien

Op de eerste plaats Maud weer een geweldig verhaal, en wat je gast ouders allemaal voor jou doen en overhebben. Maar er zijn werkpaarden en luxe paarden, maar jij bent daar een echt lux paard, je wordt er heel erg verwend door de gast ouders. Erg mooi wat ze je allemaal van het land laten zien, als jij straks terug bent zal de wereld te klein zijn wat jij allemaal al van de wereld gezien hebt. En de aandacht die jij van de jongens krijgt daar, dat krijg jij in Nederland ook maar dat valt minder op, omdat je daar op de vreemde bent komt dat voor jou anders over maar ook dat hoort bij het leven geniet er maar van dat ze jou leuk vinden pesten zou veel erger zijn. Maud geniet er nog maar van en geef je gastouders maar eens een dikke knuffel voor wat ze voor jou allemaal doen. groetjes; Opa & Oma

Anne

Super leuk om allemaal te lezen! Heel fijn dat je het zo leuk hebt, en zoveel gave dingen doet. Enne... Sla die mannen van je af he ;)

Xxx Anne

oma Mien

Hoi Prinses je hebt wel geboft met je gastgezin
gezellig allemaal toen ik de foto's zag ben meteen
naar de gebouwen en pleinen gaan kijken dan zien
we er ook wat leven bij alles even gezellig en kleurrijk
en zeer gezellig sfeer. Op school gaat het ook weer
een beetje beter(goed zo) en wat de jongens betreft
als ze geen aansluiting krijgen gaat dat vanzelf over n
nou Maud je blog was weer super om te lezen doe
de groetjes aan je gastgezin van ons misschien eens
een leuk bloemetje voor ze kopen .
Groetjes Oma& Opa xxx
( P.S. alleen in de taxi vindt ik wel een beetje eng)

Pascal & Anja

Hé Maud,
Ha, ha al die aandacht en niet geïnteresseerd. Komt goed misschien zit er toch nog een leuke jongen tussen. Lekker aan het genieten daar dat zit helemaal goed. Super dat je zoveel kunt en mag zien van Mexico. Als je dan terugkomt moet je Nederland ook maar eens gaan ontdekken want dat land is ook super mooi hoor. Geniet er maar flink van want er is al 1 maand voorbij. Voordat je het weet zijn we een jaar verder. Tot je volgende blog.
Liefs ome Pascal & tante Anja

Mary

Hoi Maud,

Fijn dat alles goed met je gaat!! Het blijft me verbazen wat je allemaal aan het doen bent. ik weet zeker dat als jij terug bent een zelfverzekerde zelfstandig vrouw bent geworden (super). Veel plezier nog met al die leuke dingen die je nog gaat doen.
Groetjes 4M X

Rikie kluijtmans

Hallo Maud
wat een mooi blog en wat maak je veel leuke dingen mee
laat de jongens maar even wachten
zoek er straks maar een in holland
groetjes rikie

Giada Masella

Super leuk Maud! Hahaha echt grappig maar ook irritant dat iedereen jou aankijkt ! Echt fijn dat je zoveel leuke dingen doet daar!
Groetjes uit Nederland !! Xxx tot over een tijdje :p

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!