Mijn High School jaar in Mexico.

De eerste week op school!

Woensdag 24 augustus was het dan zover, mijn eerste schooldag! Ik had mijn wekker gezet om 5.50 uur. Ik was al eerder wakker, gedeelte jetlag, gedeelte spanning. Ik trok mijn ‘UVM-uniform’ aan; een polo met ‘UVM – PREPA’ erop geborduurd en een spijkerbroek (niet van school). De polo’s zijn er in 2 kleuren; rood en blauw. ‘Prepa’ staat voor ‘Preparatoria’. Dat betekent High School. Na het ontbijt bracht Liz mij naar school. Hoe dichter we bij de school kwamen, hoe drukker het werd. Bij de poort zette Liz mij af en stond ik er alleen voor; nu moest ik mijn klaslokaal zien te vinden. Ook het schoolterrein überhaupt binnenkomen was al een hele opgave. Om het schoolterrein op te mogen heb je een schoolpasje nodig. Dit had ik nog niet gekregen. Ik moest dus op een formulier mijn naam, schoolnummer en nog meer dingen invullen die ik niet snapte. Mijn schoolnummer wist ik niet, dus het enige wat overbleef was het invullen van mijn naam. Daar namen ze gelukkig genoegen mee en ik mocht doorlopen. Toen nog mijn lokaal vinden. Hier heb je de hele en elke dag hetzelfde lokaal, de leraren veranderen van lokaal. Ik zit in lokaal ‘F-08’, wat betekent dat ik in gebouw F zit in lokaal 08. Toen ik het gebouw gevonden had, wat uiteindelijk best vlot ging, ging ik op zoek naar mijn klaslokaal. Ook dit was snel gevonden, alleen was de deur dicht en het licht uit, terwijl in alle andere lokalen het licht aan was en de deur open. Was ik verkeerd? Was het lokaal veranderd? Na een tijdje ongemakkelijk voor de deur te hebben gestaan, kwam er ineens iemand naar buiten. Er waren dus toch mensen in het lokaal?! Ik ben toen maar naar binnen gelopen en ja hoor, mijn klas zat gewoon binnen, in het donker..

In het donker zag ik bijna niks, maar een meisje dat ik op maandag tijdens de presentatie had ontmoet herkende mij meteen. Ze heeft me, samen met haar vriendinnen goed geholpen en me o.a. aan een schoolpasje geholpen zodat ik makkelijk het schoolterrein op kan. Ik zit ook samen met hun in de pauze. Een deel van de lessen is in het Engels, het andere deel in het Spaans. Van de lessen in het Spaans kan ik eigenlijk helemaal niks volgen. Ze praten allemaal zo snel. Ik heb op mijn eerste dag ook meteen de les gehad die ik het meest vreselijk vind; Dessarollo de la Creatividad. Het betekent ‘ontwikkeling van de creativiteit’ en het is een les met allemaal ‘leuke’ oefeningen. De oefening die we deden, was dat je moest bedenken wat een potlood kon doen, maar het mocht niet mogelijk zijn. Nou dat vind ik echt vreselijk om te doen, want ik kan nooit iets bedenken en het is nutteloos. Ik zal dit jaar dus zeker niet uitkijken naar deze les. (Later heb ik mijn klasgenoten trouwens gevraagd waarom iedere ochtend het licht uit is (ja, iedere ochtend is het licht uit??) Ze zeggen dat ze nog willen slapen. Tja, dat kan ook haha.)

Het gedrag van leerlingen in de les is ook heel anders dan in Nederland. Hier hebben ze allemaal een Ipad. Deze hoort gebruikt te worden voor schoolwerk, maar wordt vooral gebruikt om te Facebooken, spelletjes op de spelen, Snapchats mee te maken en nog veel meer. Ook praat iedereen de hele tijd dwars door de leraar heen, het is NOOIT eens stil in de klas. Het ligt er wel aan de leraar, maar tijdens de Cálculo les werd er zelfs met vliegtuigjes naar de ventilator bovenin de klas gegooid, en er werd niets van gezegd. Ook kroop een jongen tijdens een les van de ene kant van het lokaal naar de andere. De studenten zijn rond de 16 jaar oud, dus ook hier zou dat niet meer moeten kunnen, maar blijkbaar wel.. De stoelen hier zijn trouwens een stoel met een klein tafeltje eraan vast. Echt heel onhandig, maar ik zal het ermee moeten doen.

Het meest grappige wat ik tot nu toe heb meegemaakt is dat mijn leraar Statistics tijdens de les zelf muziek opzette en het de hele les aan liet staan. Tussendoor vroeg hij dan welk nummer het was, welke artiest en uit welk jaar het nummer kwam. Het had helemaal niks te maken met de les, maar dat vond hij gewoon leuk om te doen denk ik.

De lessen hier zijn verder goed te doen, als ik ze versta. Soms snap ik niet helemaal wat ze van me verwachten bij het huiswerk, maar dat is gewoon wennen.

Op vrijdag heb ik me aangemeld voor het voetbalteam. De trainingen zijn van maandag tot en met vrijdag van 17.00 uur t/m 19.00 uur. Je mag zelf weten welke dagen je komt, maar om te mogen spelen met wedstrijden is het handig om vaak aanwezig te zijn. Ik weet nog niet precies hoe vaak per weer ik ga trainen. Het probleem is namelijk dat ik daarna bijna geen tijd meer heb voor mijn huiswerk. Ik ga namelijk niet te laat naar bed, omdat ik elke ochtend om 5.50 uur op moet.

In het weekend hebben we trouwens de verjaardag van Cami gevierd. Op zaterdag kwam de meest directe familie van Liz langs om het te vieren. We hebben gegeten, piñatas kapot geslagen met heel veel snoep erin en naar Skyzone, een indoor trampoline park, geweest. Op zondag spraken we weer met de familie af in een luxe hotel in het historisch centrum van Queretaro. Het centrum was echt heel mooi, maar we hadden niet veel tijd om het te bekijken. Dat gaan we dit weekend doen. In het hotel hadden we ontbijt, een gewoon buffet. Het meeste was lekker, maar er was ook een typisch Mexicaanse soep. Dit was echt heel erg vies en later kwam ik erachter dat het een soep was met de maag van een koe. Echt heel erg vies, dat ga ik nooit meer eten!!

Na het ontbijt zijn we naar de Decathlon gegaan (niks speciaals voor ons, maar hier in Queretaro is de enige Decathlon in heel Mexico, dus de familie wilde daar even shoppen) Daarna zijn we nog naar GoKarts gegaan, een indoor kartbaan. Het was hier helaas alleen veel te druk en hebben toen besloten om in plaats daarvan naar de bioscoop te gaan. Eerst namen we afscheid van de rest van de familie, zij gingen weer terug naar Mexico-City. Op vrijdag waren we ook al naar de bioscoop gegaan. Op vrijdag zijn we naar ‘Suicide Squad’ gegaan (Engels gesproken, Spaans ondertitelt), op zondag naar ‘Ghostbusters’ (Spaans nagesynchroniseerd). Ze hebben hier een VIP bioscoop. Je hebt dan een hele grote, zachte stoel, kan (bijna volledig) languit gaan liggen en je kan eten bestellen op je plaats en dan komen ze dat brengen. Echt heel cool!

Inmiddels zit ik alweer iets meer dan een week op school en alles gaat goed. Ik doe wat minder mijn best dan in Nederland (dat mag ook wel), maar ben toch wel best veel met school bezig. Ik merk wel dat ik het echt vreselijk saai vind om het huiswerk te doen, vooral omdat het eigenlijk allemaal niet ‘hoeft’. Ik doe het wel, maar heb er geen zin in ;).

Sinds maandag ben ik ook met voetbal begonnen. De trainingen zijn echt super zwaar, veel zwaarder dan in Nederland, o.a. door de Mexicaanse zon. Het is hier een stukje warmer dan in Nederland, en dat merk ik wel. Gisteren hadden we een wedstrijd. Ik had graag mee willen spelen, maar ik heb me tijdens de warming-up geblesseerd. Nu ga ik t/m volgende week maandag rust houden en dan kijken hoe het gaat.

Vrijdag heb ik de eerste bijeenkomst van AFS-Queretaro. Ben benieuwd. Ook ga ik vrijdag naar een musical voorstelling met een meisje uit mijn klas. Leuk!

Net heb ik ook mijn eerste echte ‘Ritmos Latinos’ les gehad. Wat. Een. Ramp. We zijn begonnen met de Salsa en het is zo moeilijk (misschien alleen voor mij, maar dan nog hahaha). In het begin was ik echt vreselijk, daarna ging het ietsje beter. Ik ben er vandaag weer voor de zoveelste keer achter gekomen dat ik géén danseres ben!

Ja, ik weet dat het een heel lang verhaal is, maar ik heb dan ook heel veel te vertellen!! :)

Doei!

Maud

Reacties

Reacties

Robert

Idd heel veel te vertellen. Wel erg leuk wat jij allemaal meemaakt en kan doen. Geweldig van dat licht uit in de ochtend. Ik kan me helemaal voorstellen hoe je daar gestaan hebt, dat zou ik ook zo gedaan hebben.
Idd wel proberen vol te houden met dat huiswerk dan kan je ook laten zien dat je iets anders kan dan burritos eten :-)
Ik zou zeggen als je dit zo door kan zetten dan wordt het een fantastisch jaar.

Peter en Mieke

Wat een heerlijk lang verhaal. En wat heb je al veel meegemaakt. We vinden je zo'n supermeid, dat je dat toch allemaal maar even doet. We moesten zo lachen dat je klasgenoten het licht uitlieten om nog even te slapen!!
Fijn dat je al leuke contacten met klasgenoten hebt en zelfs al samen naar een musical gaat.
Dat Latino dansen gaat vast ook goed komen.
Lieve Maud, we hopen dat je niet te erg geblesseerd bent zodat je volgende week weer kunt voetballen.
Fijn weekend. Doei xx

Inge

Lieve Maud, wat een fantastisch verhaal. Je schrijft het zo leuk, het is net of ik er een beetje bij ben. Wat een zooitje ongeregeld is het daar op die school, en jongens van 16 die door een klaslokaal kruipen?? Ik zag het helemaal voor me:) Ik vind dat je het fantastisch doet. Supertrots. Veel plezier bij de AFS bijeenkomst en natuurlijk helemaal bij de musical met je nieuwe Mexicaanse vriendin. Leuk!! Ook heel gaaf om je foto's van je school etc. op de blog te zien. Geniet ervan, meid!xxx

Oma Mien & Opa Theo

Weer een prachtig verhaal Maud, maar het is s'morgens wel erg vroeg geen wonder dat het licht dan nog uit is.
Het is wel een leuke familie zo te lezen, regelmatig een feestje, shoppen, een bioscoopje pikken je zult je niet vervelen. Kon oma je nog maar wat creatief bij brengen, ze kan wel geen latino dansen maar samen zou je der best een draai aan kunnen geven. Wij zullen PSV alvast waarschuwen dat je der aan komt, die geven graag geld uit aan buitenlandse speelsters. Dus vlug herstellen van je blessuren. Maud weer veel succes op school en laat die snel pratende Mexicanen maar eens zien wie je bent.
Groetjes: Oma Mien & Opa Theo tot de volgende blog

Pascal & Anja

Gaat tante Anja vanaf maandag ook invoeren.....licht uit en dan nog even slapen, whahaaaaaaa zal haar baas leuk vinden. Ome Pascal en tante Anja hebben kostelijk zitten lachen na het lezen van jou verhaal. Inderdaad anders dan hier maar wel leuk, hi, hi. Op naar het volgende verhaal.

rikie kluijtmans

hallo maud
wat maak je al veel mee
maar wel leuke dingen
ook spannede dingen
het zal een mooi jaar worden

Yvonne en Jos

Hahaha, Maud, wat maak je toch al veel mee en wat schrijf je er leuk over! We moeten erg lachen ermee.
Zie het zo voor me, een chaos in die klas. Pffff...

Hopen dat je blessure meevalt!

Veel plezier!

Mary

Hoi Maud, wat een leuk verhaal. Ben blij weer wat van je te horen zoals ik al zei vind ik het allemaal heel erg spannend wat jij allemaal doet. Topper tot de volgende blog.

Groetjes 4M

Ferry en Wijna

Hoi Maud,

Wij hebben elkaar ooit wel eens gezien, waarschijnlijk bij je opa en oma (maarheeze), dat zijn onze vrienden. Het verhaal dat jij naar Mexico zou gaan,en er inmiddels al bent, vonden we zo bijzonder dat we aan Inge hebben gevraagd of je blog konden lezen. En dat doen we nu. Het lijkt ons niet zo eenvoudig om daar in Mexico, te wonen, naar school te gaan enz. Dus meid, alle respect hoor van ons. Heel leuk je verhaal te lezen over hoe het leven en de school daar is. Beetje vrije boel in de klas, zou je niet verwachten. Heel veel succes en we blijven je volgen.
Groet van ons, Wijna en Ferry

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!